Perjantaina, 10.4.2020

Case FIRMA Hair & Makeup: apua pienyrittäjälle

Firma hair and make up logo ennen uudistusta

Kun globaali pandemia iskee, voivat tavallisen pienyrittäjän – ja miksei suuremmankin yrityksen – vitsit olla vähissä. Erityisesti tällä hetkellä yritysten onkin tärkeää pitää yhtä, hakea synergiaetuja sekä ylipäätään auttaa toisiaan mahdollisimman paljon. Sen sijaan, että jäätäisiin kovin pitkäksi aikaa jahkailemaan, että ”tarttis tehrä jotain”, voi hihat kääriä saman tien sopivan tilaisuuden osuessa kohdalle.

OSG:lle tämä mahdollisuus avautui kun kuulimme, että paikallinen pienyritys tarvitsi apua uudistettuaan yrityksensä liikeideaa. Erityinen tarve oli logolle, jonka varaan yrittäjä pystyisi alkaa suunnitella muuta markkinointiaan. Koska ammattimainen logosuunnittelu voi olla pienyrittäjälle liian suuri investointi, päätimme suunnitella logon veloituksetta. Lue tästä case-esittelystä, miten pystyimme tuomaan oman ammattitaitomme pienemmän firman avuksi.

Lähtötilanne: uudistettu, tyylikäs ekokampaamo Turussa

Parturi-kampaamo Firma Hair & Makeup on pieni parturi-kampaamo Turun Korppoolaismäessä. Yritys on vastikään luonut nahkansa ja aloittanut ekokampaamona, jolle hajusteettomuus, ekologisuus ja luonnollisuus ovat tärkeitä arvoja. Tyylikkäässä, aikuiseen makuun sopivassa kampaamossa jokaiselle asiakkaalle pyritään löytämään parhaat tavat toteuttaa kaikkia parturi-kampaamopalveluita, asiakkaan ja henkilökunnan terveys huomioiden.

Tältä näyttää yrityksen vanha logo, jota markkinoinnissa on tähän asti käytetty.

Firma hair and make up logo ennen uudistusta

Wanted: logo, joka kertoo oleellisen

Uuden liikeidean myötä yrityksellä oli selkeä tarve uudelle logolle. Firma Hair & Makeup on tyyliltään klassinen ja ajaton – räiskyvimmät sateenkaarivärit, rock-hiukset tai rastat yritys suositteleekin hakemaan näiden tyylien taitureilta, vaikka kaikkia asiakkaita toki palvellaan.
Logouudistuksella tavoitellaan mielikuvaa kampaamosta, joka sijoittuu ekokampaamon ja tavallisen parturi-kampaamon väliin. Yritys toivoikin logoa, joka henkii heidän tyyliään ja ideologiaansa ja jonka ympärille pystyisi rakentamaan muun markkinoinnin.

OSG:n ratkaisut: kolme eri logoehdotusta

Graphic Designerimme Olli Hakkarainen suunnitteli Firmalle kolme erilaista logovaihtoehtoa, joiden erityispiirteet hän on selittänyt oheisissa kuvauksissa auki.

Vaihtoehto 1

Firma Hair and Makeup logo 1

Logo on tehty sulavasti aaltoilevin, pehmeän luonnollisin muodoin. Hiussuortuvan kaltaisen f-kirjaimen latva on leikattu, ja se leijailee ilmassa i:n pisteeksi. Logon muodot viestivät luonnollisuutta ja keveys tukee parturi-kampaamon hajusteettomuutta. Logotekstin tyyli on klassinen, mutta yksityiskohdat tekevät siitä persoonallisen ja erottuvan.

Vaihtoehto 2

Firma Hair and Makeup logo 2

Keveät, osittain ilmaan katoavat kirjaimet tekevät logosta äärimmäisen hengittävän ja ilmavan, millä viitataan parturi-kampaamon hajusteettomuuteen. Sivuilla olevat aaltoviivat lisäävät entisestään puhtaan keveyden fiilistä. Logo on klassisen arvokas, mutta hienovaraisesti orgaanisen linjat tuovat luonnonmukaisuuden tunnetta.

Vaihtoehto 3

Firma Hair and makeup logo 3

Käsinkirjoitettu, soljuva mutta prameilematon kaunokirjoitus antaa logolle luonnollisen ja hyväntahtoisen tunnun. Muodot ovat voimakkaita, mutta avoimen ilmavia ja yksinkertaisia, mikä sopii parturi-kampaamon hajusteettomuuteen. Logon F-kirjain on piirretty tyylitellyksi kammaksi tuoden logoon omaleimaisen, mieleenpainuvan lisän. Tekstin muotokieli antaa luonnonmukaisen vaikutelman. Logo on samalla sekä arvokkaan tyylikäs että leikittelevä.

Lopputulos: uusi logo ja tyytyväinen pienyrittäjä

OSG:n logoehdotukset lähtivät pikavauhtia yrittäjälle, joka sai tiiminsä kanssa valita oman suosikkinsa Firman uudeksi logoksi. Päätös syntyi melko nopeasti, ja voittajaksi valikoitui ehdotus numero 2. Yrittäjä Minna Järvinen kommentoi iloisena:

“Tykkäsimme kaikista vaihtoehdoista, mutta valitsemamme valikoitui sen selkeyden vuoksi. Siitä saa hyvin selvää, ja se on päivitetty versio vanhasta, että yritys ei näytä vaihtuneen toiseksi.

Kuitenkin siinä on selkeästi uutta; kampaamommekin on uudistunut kymmenen vuoden aikana, olemme erikoistuneet hajusteettomuuteen ja kasviväreihin! Logo sopii hyvin ideologiaamme ollen puhdas, tyylikäs ja ajaton.

Eniten mietin kahden ylimmän välillä, alin oli hiukan liian leikkisä. Ollaan ikionnellisia ja kiitollisia meidän uudesta logosta, joka tulee näkymään meidän kaikissa materiaaleissa! Suurkiitos OSG:lle nopeasta ja hyvästä suunnittelusta!”

Case Firma toi hyvää mieltä tietysti myös OSG:lle. Kannustammekin kaikkia yrityksiä miettimään, miten voisimme auttaa toisiamme enemmän niin nyt kuin jatkossakin. Auttaa voi pyyteettömästi tai vaikkapa vaihtokauppaamalla omaa osaamista – sen tiedämme, että apu ei koskaan mene hukkaan.

OSG Agency on Turussa ja Helsingissä toimiva mainostoimisto, joka luottaa erityisesti datan ja luovan suunnittelun liittoon. Ota yhteyttä! 

Takaisin blogiin