Digimarkkinointia Espanjan auringon alla – OSG Experiencian kuulumiset

Club Marketing de Malaga tapahtuma

Digimarkkinointia Espanjan auringon alla – OSG Experiencian kuulumiset

Tiesitkö, että OSG vaikuttaa myös Espanjassa? Kerroimme viime kesäkuussa, että OSG-perhe laajeni Espanjaan ja tarkemmin ottaen Málagaan, jossa OSG Experiencia aloitti toimintansa paikallisella markkinointikentällä. Työnteko Espanjan aurinkorannoilla – eikös se tarkoita lähinnä uneliasta siestaa päivänvarjon alla sangriaa siemaillen? Mielikuva ei voisi olla kauempana todellisuudesta, sillä Experiencialla työt ovat pyörähtäneet vauhdikkaasti käyntiin ja tekemistä on riittänyt.

Mutta minkälaista on alan arki Espanjassa sisäpiiriläisen silmin? Löytyykö työkulttuureista eroja – ja voitaisiinko niistä oppia jotakin? OSG Experiencian vetäjä, Managing Partner Anni Toivakainen ehti töiden lomassa päivittää meille hieman kuulumisia ja valottaa, miten homma oikeasti toimii Espanjassa.

Anni Toivakainen, mitä kuuluu OSG Experiencialle?

– OSG Experiencia on tehnyt tasaisesti töitä syksyn ja nyt olemme ideoimassa paljon uutta keväälle, jotta meistä tiedettäisiin enemmän. Muutama hieno referenssi on tulossa, kun ne pystymme julkaisemaan. Hienoa alkaa vihdoin ja viimein näyttämään, mitä olemme saaneet aikaiseksi – kaikkia töitä kun ei valitettavasti voi ulospäin näyttää.

Minkälaisten projektien parissa olette työskennelleet?

– Osa töistämme tulee OSG:n Suomen toimistoilta (OSG Agency ja OSG Viestintä) ja teemme jatkuvasti yhteistyötä heidän kanssaan. Olemme pääosin keskittyneet verkkosivuprojekteihin sekä videotuotantoihin. Tämän lisäksi olemme aloittaneet sisällöntuotannon erilaisiin SEO-projekteihin kirjoittamalla artikkeleita.

Minkälainen meininki alalla nyt vallitsee?

– Etenkin suomalaisten keskuudessa tapahtuu varmaan enemmän kuin koskaan. Täällä on lähes joka viikko tarjolla erilaisia yrittäjyyden koulutuksia aina yrityksen perustamisesta markkinointiin. Alueelle muuttaa jatkuvasti uusia ihmisiä ja keski-ikä on viidessä vuodessa laskenut 10 vuotta. Tänne tulee enenevissä määrin perheitä ja uusia yrittäjiä, joten touhua riittää.

Järjestetäänkö alan tapahtumia, gaaloja tai kilpailuja samalla tavalla kuin Suomessa?

– Täällä Málagassa toimii hyvin aktiivinen Club de Marketing Málaga, joka järjestää mm. aamiaisseminaareja sekä kerran vuodessa markkinoinnin gaalan, jossa palkitaan parhaita kampanjoita. Gaala järjestettiin hiljattain, ja pääsin sinne kutsuvieraana – meitä taisi olla kaksi ulkomaalaista paikalla. Gaalassa oli tänä vuonna koripalloteema johtuen gaalapaikasta, joka oli koripalloareena.

Puheiden jälkeen jaettiin eri toimialojen palkinnot. Yleisö jaettiin kahteen joukkueeseen, jotka palkintojen jaon välissä kisailivat aiheeseen sopivissa kisoissa: koripallon heitto, pusukamera, aaltojen teko ja isoin melun pito. Gaalan jälkeen oli ilmainen juoma- sekä ruokatarjoilu, sekin teeman mukaisesti. Suurin ero Suomen gaaloihin oli se, että keski-ikä vaikutti hieman korkeammalta, meteliä yleisöstä syntyi paljon enemmän ja juomat tarjoiltiin vasta gaalan jälkeen.

Gala_Club_Marketing_Malaga_2019_por_Juan_Raina-0235

Markkinointitapahtuma espanjalaiseen tyyliin! Kuva: Club de Marketing Málaga/Juan Raina

Mielestäni taso oli melko tavallinen, mitään kovin ihmeellisiä kampanjoita ei ollut osallistujina. Muutama hyvä oivallus oli mukana, mutta mielestäni nekään eivät ihan pärjää Suomen palkituille kampanjoille. Ehkäpä jokin vuosi me pääsemme mukaan!

Miten työskentely Espanjassa eroaa Suomesta – vai eroaako mitenkään?

– Työskentely täällä rajautuu paremmin työaikaan ja vapaa-aikaan. Kun töistä lähdetään, töistä lähdetään. Täällä ei reagoida samalla sekunnilla johonkin asiaan, joten työstressiä on vähemmän. Välillä toki kiireessä työskennellään myös viikonloppuisin, mutta ei oletusarvoisesti. Tekijät myöskin rauhoittavat työajan paremmin. He eivät lue viestejä ja sähköposteja jatkuvasti, ja näin saavat keskityttyä paremmin ja työn tehokkuus säilyy.

Tekemiseemme liittyvät paljon myös online-palaverit. Ne ovat tehokkaampi tapa pitää palavereita, kun aikaa ei mene kahvin hakemiseen vaan asiaan päästään nopeammin.

Töitä tehdään todella antaumuksella ja töihin keskitytään, vaikka espanjalaisista voisi ehkäpä saada toisenlaisen kuvan. Tosin tiimiini on valittu sellaisia henkilöitä, joille ajankäyttö ja aikatauluissa pysyminen on tärkeää.

Oma johtamismallini pohjautuu ajatukseen ”palkkaa itseäsi viisaampia ja taitavampia ihmisiä”, joten ehkäpä siksi tiimit toimivat niin hyvin!

Minkälaisella tiimillä OSG Experiencia pyörii?

– Meidän tiimiin kuuluu tällä hetkellä 8 henkilöä, jotka työskentelevät tarvittaessa. Meillä on espanjalaisia verkkosivujen tekijöitä aina suunnittelusta tuotantoon sekä espanjalaisia videotekijöitä, jotka hoitavat projektin aina käsikirjoituksesta valmiiseen videoon. Sisällöntuottajia löytyy tällä hetkellä suoraan kolmella kielellä eli suomeksi, englanniksi ja espanjaksi. Graafista suunnittelua ja copywriting-palveluita tarjoamme suomeksi.

Minkälainen kilpailutilanne alalla on Espanjassa?

– Málagan alueella toimii muutamia isoja, tunnettuja mainostoimistoja, jossa paikalliset isommat brändit teettävät töitänsä. Espanjalaisen mentaliteetin mukaan he helposti teettävät työnsä oman kansalaisuutensa ihmisillä. Täällä on oikeastaan mahdotonta päästä mihinkään vain menemällä – on luotava suhteita ja tunnettava ihmisiä henkilökohtaisesti, ennen kuin espanjalaiselle markkinalle on pääsyä.

Pieniä toimistoja on jonkin verran ja niiden laatu vaihtelee suuresti. Freelancereita täällä on paljon, koska moni on muuttanut tänne leppeän ilmaston perässä. Moni freelancer tekee myös töitä juuri oman kansalaisuutensa kanssa, joten toiminta on siinä mielessä vähän kuppikuntaista. Uskon kuitenkin, että pikkuhiljaa reunojen ylikin voi astua.

Miten alkuvuosi jatkuu tästä? Miltä kevät näyttää?

– Projekteja tehdään samaa vauhtia ja toivottavasti niidenkin määrä kasvaa. Meillä on muutama paikallinen uusi referenssi tulossa, kunhan ne saadaan valmiiksi ja asiakkaat julkaisevat ne. Videotuotanto on meillä erittäin mielenkiintoinen osa-alue,  ja sen tekemistä haluaisinkin kasvattaa. Itse keskityn täysillä uusiasiakashankintaan. Tämän lisäksi tarkoitus on tuoda OSG Experienciaa enemmän tietoisuuteen muutamien toimenpiteiden myötä – eli meistä kuuluu pian!

OSG Experiencia on tuorein osa OSG-yhteisöä, johon kuuluvat OSG Agency ja OSG Viestintä Turussa ja Helsingissä. OSG Agency tarjoaa luovia markkinointiviestinnän ratkaisuja datan tukemana – katso yhteystietomme ja ota meihin yhteyttä! OSG Experiencian yhteystiedot löydät alta.

Anni Toivakainen
Managing Partner, OSG Experiencia S.L. Malaga
anni.toivakainen@osgexperiencia.com
+34 69 44 86 005
LinkedIn

Artikkelin kuvat ovat Club de Marketing Málagan gaalatapahtumasta, kuvaajana Juan Raina.