Sanoista tekoihin

Sanoista tekoihin

Mainostoimiston verkkosivuprojektit ovat tunnettuja siitä, että pitkän linjan toimistoketut eivät vapaaehtoisesti niihin sotkeudu. Omat verkkoprojektit ovat määrittelemättömiä, hallitsemattomia – ja niihin käytetty aika on poissa maksavien asiakkaiden töiltä. Mutta kun oma verkkoprojekti vääjäämättä osuu kohdalle (eikä vain kerran, vaan useasti uran aikana) asiakkuusjohdon ja kokeneempien asiantuntijoiden tehtäväksi jää toimiston osaamisen ja tarjonnan esittely. Siinäpä vasta pähkinä purtavaksi.

Ongelma on, että mitä yleispätevämmin mainostoimisto yrittää osaamistaan selittää, sitä vähemmän lukija siitä mitään ymmärtää. Alalla on siirrytty jo vuosikymmeniä sitten pois todellisuudesta, jossa konkreettinen luova tuotos (kuva, teksti, fontti, laulu, radiomainos tai filmi) olisi keskeistä myyntitavaraa. Maailmahan on pullollaan toinen toistaan hienompia kuvia, filmejä, lauluja, tekstejä ja niiden tekijöitä… Eivätkä asiakkaat lähde ensisijaisesti etsimään mainostoimistoista näitä yksittäisiä osaajia.

Kysymysten klassikot: mitä, miksi, miten?

Odotukset ovat muuttuneet strategisemmiksi. Mainostoimistojen ja asiakasyrityksen yhteistyössä määritellään kilpailutilanne ja kohderyhmät tarpeineen ja tapoineen, tunnistetaan vahvuudet, löydetään asiakkaalle sopiva toimintaympäristö, mietitään keinot vahvuuksien vahvistamiseksi ja heikkouksien paikkaamiseksi, valitaan sopivat viestit ja mediat, keksitään erottuva idea ja kirkastetaan se kattavaksi kattoajatukseksi, jonka voi jalkauttaa toimenpiteiksi digitaalisissa kanavissa, sosiaalisessa mediassa, painetussa mediassa, myymälässä, ulkomainoksissa….

Loppujen lopuksi ollaan tietenkin myös tekemässä kuvaa, sanaa, ääntä ja musiikkia, mutta ennen kuin niiden pariin päästään, asiakas tilaa ja maksaa paljon muutakin – asiantuntevan mainostoimiston kanssa ei kuitenkaan mitään turhaa.

Viidakkorumpu vai omakehu?

Asiakkaat navigoivat mainostoimistoviidakossa osin kokemansa, osin kuulemansa perusteella; yhteen luotetaan yhdestä syystä, toista suositaan toisesta. Yhdestä asiasta kai voi olla varma: yksikään asiakkuus ei ole syntynyt puhtaasti mainostoimiston verkkopalvelun sisällön perusteella. Siitä huolimatta verkkopalvelu ja sen antama vaikutelma ovat tärkeitä. Sisällöllisesti ja ulkonäöllisesti epäammattimaisella verkkopalvelulla ei ainakaan pääse laadukasta markkinointiviestintää arvostavan markkinointijohtajan harkintalistalle.

Jos oletetaan, että verkkopalvelun ensisijainen tavoite on vakuuttaa mahdollinen asiakas siitä, että kyseiselle toimistolle kannattaa heittää koepallo, niin millä se tehdään? Suurin osa toimistoista näyttää ja tuntuu jotakuinkin samalta. Sivuston ulkonäkö ja sisältö noudattavat vallalla olevaa trendiä, ja Suomen kokoisella markkina-alueella asiakaskuntakin on osin yhteistä.

Perusosaamisen esittely on jo vaikeaa. Kilpailijoista erottautuminen vaikeampaa. Suutarin lapsilla ei ole kenkiä -sanonta konkretisoituu tässäkin asiassa: Kun jokin asia – tässä tapauksessa henkilökunnan osaaminen yhdessä ja erikseen – on liian lähellä, sitä ei yksinkertaisesti nähdä. Kaiken lisäksi suomalaisiin käytöstapoihin kuuluu ylisanojen välttäminen ja yleinen vaatimattomuus. Hevin ei tulla väittäneeksi, että ollaan parhaita tai muutetaan maailmaa. Toiveena siis on, että työt puhuisivat puolestaan.

Näytteitä datasta ja luovuudesta

Meidänkin verkkopalvelu lähti ajatuksesta, että toisimme mahdollisimman kattavasti esille työnäytteitämme. Niiden valinta, esittely, hyväksyntä ja päivittäminen oli tietenkin oma lukunsa, eikä sivuston julkaisuvaiheessa vielä saatu näytille kaikkia haluttuja esimerkkejä. Toivomme esillä olevien töiden kuitenkin osoittavan siivun siitä laajasta osaamisesta, johon kahden kaupungin (Helsingin ja Turun) tiimien yhteistyöllä pystytään. Työnäytteitä päivitetään edelleen.

Tämänhetkiset työnäytteemme eivät esittele prosessejamme eivätkä taustatyötämme asiakkaillemme. Asiakaskuntaamme kuuluu laaja kirjo eri teollisuuden- ja palvelualojen edustajia, joten asiakkaidemme tarpeet ovat hyvin erilaisia. Teemme toimenpiteitä kuluttaja-asiakkaille, yrityspäättäjille ja hyödynnämme kaikkia käytettävissä olevia kanavia kaikkein klassisimmista aina monimuotoisiin digikanaviin asti. 

Suunnittelun lähtökohtana on ymmärrys sekä ihmisten käyttäytymisestä että tuotteiden ja palveluiden kysynnästä. Ymmärryksellä tarkoitamme verkkokäyttäytymisen perusteella saatavaa dataa, jota me osaamme hyödyntää luovasti asiakkaamme hyväksi silloin, kun se on tarpeen. Data ja luovuus kulkevat toimistossamme käsi kädessä.

Sanoista tekoihin

Haluatko tietää, mitä se tarkoittaa? Miten siirtyä sanahelinästä tekoihin? Kattavinkaan verkkopalvelu ei korvaa todellisten ihmisten tapaamista todellisessa elämässä, joten heitämme pallon lukijalle: Miten voisimme olla avuksi? Kerro aika ja paikka – meiltä ollaan yhteydessä!

Virve Passi
Planner/Copywriter