Torstaina, 17.12.2020

Uusi Google Analytics 4

Uusi Google Analytics 4_OSG Agency blogi_Minna Mateer

Olet varmaankin jo tähän mennessä kuullut, että Google Analytics on saanut uuden päivityksen, joka kulkee nimellä Google Analytics 4. Tällä kertaa ei kuitenkaan puhuta pelkästään päivityksestä, vaan kokonaan uudesta mallista kerätä dataa. Kyseessä on siis uusi Google Analytics 4 -ohjelma, josta voidaan tuttavallisemmin puhua muodossa GA4.

Miten Google Analytics 4 sitten tulee muuttamaan työskentelyämme ja mihin käyttötarkoituksiin nämä uudet työkalut ovat tarkoitettu? Entäpä miten GA4 eroaa tutusta Google Universal Analyticsista? Tässä tekstissä keskityn Analyticsin uusiin ominaisuuksiin ja siihen, miten uusi päivitys vertautuu vanhaan versioon.

Google Analytics 4 -konsepti

Miten uusi Google Analytics 4 toimii ja mitä uusia ominaisuuksia sieltä löytyy?

GA4 ei ole uusi päivitetty versio Universal Analyticsistä, vaan se omaa omat ominaisuudet, joita ei Universal Analyticsistä löydy. Älä siis hämmästy, jos tutut metriikat eivät löydykään samassa muodossaan GA4-versiosta – niin ei ole tarkoituskaan.

Uudet ominaisuudet tulevat olemaan hyödyksi niin markkinoijille, analyytikoille kuin devaajillekin. Uusi Google Analytics 4 sisältää muun muassa

  • laajennettuja tekoälypohjaisia ​​ennakoivia näkymiä,
  • syvemmän integraation Google Adsiin,
  • käyttäjän laitteiden väliset mittausominaisuudet ja
  • tarjoaa tarkemman tiedon hallinnoinnin.

Vaikka tämä kaikki kuulostaa paljolta, on alusta kuitenkin helppokäyttöinen, ja Universal Analyticsin sekä GA4-näkymien välillä pystyy työskentelemään vaivattomasti.

Google Analytics 4 käyttää Firebase Analyticsin tapahtuma-vetoista datamallia taustalla. Tätä mittausmallia kutsutaan “Event+Parameter” -malliksi tarkoittaen, että datan keräys keskittyy tapahtumiin. Verrattuna Universal Analyticsiin tämä on suuri muutos, sillä Universal keskittyi keräämää dataa istuntopohjaisesti.

Muutokset pähkinänkuoressa

Google Analytics 4 -päivitys on niin laaja kokonaisuus, ettei ihan jokaiseen uuteen ominaisuuteen tai muutokseen tässä artikkelissa mennä. Keskityn suurimpiin ja olennaisiin muutoksiin, jotka tulevat auttamaan markkinoijia työskentelyssä.

Analysis Hub

Yksi GA4:n suurimmista eroavaisuuksista vanhaan Universal Analyticsiin verrattuna on se, kuinka raportit ja analyysit on järjestetty.

Tehokkaat analyysit on luotu niin, että markkinoija pystyy raportoimaan ja esittelemään muun muassa tiettyjä kohtia asiakaspolusta, luoda personoituja konversiosuppiloita sekä verrata segmenttejä keskenään. Analyyseissä voi esimerkiksi havainnollistaa, mitkä kanavat houkuttelevat uutta asiakaskuntaa sekä käyttää sitoutumis- ja retention-prosentteja ymmärtämään, mitä seuraavia toimia asiakas mahdollisesti tekee.

Aikaisempiin Universal Analyticsin raportteihin verrattuna Analysis Hub on toista luokkaa. Ennen vain GA360-käyttäjät pystyivät käyttämään Analysis Hubin raportteja, kun taas GA4 tuo analyysit kaikkien saataville.

Uusi Google Analytics 4 Analysis Hub -näkymä
Analysis Hub -näkymä. Kuva: OSG Agency

Ennakoivat havainnot

Uusi Google Analytics 4 käyttää toiminnoissaan entistä vahvemmin tekoälyä. Tekoälypohjaisia ominaisuuksia on ollut saatavilla Universal Analyticsissäkin, mutta tekoäly korostuu vieläkin enemmän Analyticsin uudessa versiossa.

GA4 voi automaattisesti ilmoittaa markkinoijalle datatrendeistä, kuten esimerkiksi vaikkapa myytävän tuotteen kasvavasta kysynnästä. Tätä samaa teknologiaa GA4 käyttää myös tulosten ennustamisessa. Tuloksia, joita uusi Analytics pystyy ennustamaan, ovat esimerkiksi churn-prosentti sekä potentiaalinen tulo, joka voitaisiin ansaita tietyltä asiakassegmentiltä.

Nämä näkymät voivat auttaa markkinoijia ennakoimaan toimiaan ja selkeyttämään optimointiprosessia.

Churn-todennäköisyys uudessa Google Analytics 4:ssä.
Churn-todennäköisyys Analysis-moduulissa. Kuva: Google

Kooditon tapahtumien seuranta

GA4 mahdollistaa käyttäjien sitoutumisen seuraamisen tapahtumien kautta ilman, että koodia pitäisi lisätä nettisivulle tai asettaa tapahtumien seuranta Google Tag Managerilla.  Tätä kutsutaan koodittomaksi tapahtumien seurannaksi. Google Analytics 4:stä voi suoraan valita tapahtumat, joita haluaa seurata sekä valita, mitkä tapahtumat haluaa asettaa konversioiksi.

Laajennettu kooditon tapahtumien seuranta auttaa markkinoijia seuraamaan ja mittaamaan verkkosivun tapahtumia reaaliaikaisesti. Tämä ominaisuus on erittäin hyvä esimerkiksi silloin, kun halutaan mitata käyttäjien sitoutumista verkkosivuun tai sovellukseen.

Tapahtumaseurannalla voidaan tarkkailla, mitkä käyttäjät ovat oikeasti kiinnostuneita sisällöstä lukemalla artikkeleita, selaamalla sivut loppuun asti tai katsomalla videoita.

Sitoutumisten seuraamisen seurauksena myös ristiriitaisena pidetty poistumisprosentti poistuu käytöstä. Tilalle on tullut muun muassa mittarit Engagement Rate,  Engaged Sessions per User ja Engagement Time.

Kooditon tapahtumien seuranta -näkymä_Uusi Google Analytics 4
Kooditon tapahtumien seuranta -näkymä. Kuva: OSG Agency.

Laitteiden välinen kampanja-attribuutio

Uuden Analyticsin tavoitteena on antaa markkinoijalle kattavampi näkemys siitä, miten asiakkaat ovat tekemisessä liiketoiminnan kanssa mediasta tai laitteesta huolimatta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että markkinoija voi nähdä asiakkaan näkevän mainoksen netissä ja myöhemmin lataavan sovelluksen ja tekevän ostoksen siellä. Uusi Google Analytics 4 mahdollistaa tämän koko prosessin seuraamisen, eikä paloittele tapahtumia erikseen.

GA4 antaa markkinoijalle ikkunan kokonaisiin asiakaskeskeisiin arvoihin laitteen tai alustan hajautettujen arvojen sijasta. Uusi Analytics käyttää useita käyttäjän tunnistamismuotoja, kuten markkinoijan luomaa käyttäjä-ID:tä ja Google Signalsia. GA4 käyttää Google Signalsista vain niiden käyttäjien tietoja, jotka ovat valinneet mainosten personoinnin. Nämä tunnistamismuodot antavat markkinoijalle laajemman kuvan siitä, miten käyttäjä on vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa. Lue lisää siitä, miten Google Signals otetaan käyttöön omaan analytiikkaan.

GDPR ja datan hallinta

Google Analytics 4 sisältää myös vaihtoehtoja auttamaan markkinoijia noudattamaan GDPR-määräyksiä. Consent-tila on suunniteltu sivustoille, joiden täytyy pyytää käyttäjiltä lupa datan keräämiseen. Tämä uusi tila tarjoaa käyttäjälle vaihtoehdon antaa erilliset suostumukset datan keruuseen analytiikkaa ja mainontaa varten. Tämä siis tarkoittaa, että käyttäjällä on mahdollisuus valita, kuinka paljon hän haluaa jakaa tietojaan ja käyttäytymisdataansa. Mitään henkilökohtaisia tunnisteita Analyticsille ei kuitenkaan jaeta, vaan pelkästään mieltymyksiä ja käyttäytymisdataa.

Uusi Google Analytics 4 on suunniteltu sopimaan myös tulevaisuuden datan keräämiseen. Google on varautunut niin evästeelliseen kuin eväästeettömäänkin datan keräämiseen. GA4 käyttää joustavaa lähestymistapaa datan keräämisessä ja tulevaisuudessa se tulee käyttämään tekoälyä täyttämään aukot, joita ei saada käyttäjältä.

Datan poistamiseen tarkoitettuja ominaisuuksia on myös paranneltu. Nyt yritykset pystyvät noudattamaan käyttäjien datanpoistopyyntöjä ilman, että niiden tarvitsee poistaa enemmän dataa kuin on tarpeen. Nämä ominaisuudet sisältävät myös esikatselutilan, jotta yritykset voivat nähdä poistettavan datan ennen kuin painetaan poista-nappia.

Kummalla versiolla jatkaa?

Kumpaan ohjelmaan digimarkkinoijien ja analyytikoiden tulisi siis keskittyä tulevaisuudessa? Uusi Google Analytics 4 tulee olemaan oletuksena, kun luot uuden propertyn (sivuston).  Universal Analytics tulee jatkossakin pysymään tärkeänä työkaluna ja se on saatavilla myös tulevaisuudessa, mutta Google suosittelee molempien työkalujen määrittämistä ja samanaikaista käyttöä. Tulevaisuuden uusien ominaisuuksien kehittäminen tulee kuitenkin keskittymään Google Analytic 4:ään. Jos et ole vielä ottanut GA4:ä käyttöön, löydät siihen ohjeet täältä.

Kirjoittaja on kansainvälisen markkinoinnin osaamisella höystetty Digital Marketing Specialist, jolla on kokemusta markkinointitoimistotyöstä niin ulkomailta kuin nyt OSG:ltäkin.

Minna Mateer

Digital Marketing Manager

040 018 3385 LinkedIn
Takaisin blogiin