Datalla johdettu digimarkkinointi on tärkeämpää kuin koskaan
Markkinointi poikkeustilanteessa – onko se uhka vai mahdollisuus? Tätä moni markkinoija pohtii tällä hetkellä. Markkinointia saa ja pitää edelleen tehdä, mutta nyt on entistäkin tärkeämpää osoittaa, että markkinoijana ymmärrät kohderyhmääsi ja jos vain pystyt, kannat kortesi kekoon yhteisen hyvän puolesta.
Kuten digimarkkinoinnissa yleensä, data antaa tässäkin tilanteessa meille syvempää asiakasymmärrystä sekä paljon arvokasta tietoa siitä, mistä asioista nyt ollaan kiinnostuneita, mitä ihmiset tarvitsevat ja minkälaisiin huoliin ja tarpeisiin markkinoija voi vastata. Parhaimmillaan sinun tuotteesi tai palvelusi voi olla kohderyhmälle muuttunutta arkea aidosti helpottava ratkaisu, joka auttaa vaikeiden aikojen yli. Data helpottaa myös markkinoijaa – sen avulla markkinointieurosi saadaan kohdennettua juuri oikein, ilman hukkainvestointeja.
Mainospaikoilla on nyt tilaa
Olemme viime päivinä saaneet median välityksellä viestejä esimerkiksi matkailu- ja ravintola-alan haastavasta tilanteesta. On silti fakta, että suurin osa suomalaista on kuitenkin vielä jokseenkin turvatussa taloudellisessa tilanteessa, mutta viettää nyt suositusten mukaisesti aikaa kotona.
Lisääntynyt kotoilu tarkoittaa myös lisääntynyttä nettiselailua niin somessa, verkkokaupoissa, uutissivustoilla kuin muillakin alustoilla – eli juuri niissä paikoissa, joissa digimarkkinoinnille on yleisöä.
Nyt kun isot mainostajat ovat poikkeustilan myötä vähentäneet panoksia, on mainostilaa enemmän ja mainonta on halvempaa. Tämä tarkoittaa sitä, että voit saada samalla rahalla parempia tuloksia: mainoksesi tavoittaa enemmän ihmisiä edullisempaan hintaan.
Vaikka tilanne olisi yritykselle nyt vaikea, digimarkkinoinnin avulla on mahdollista saada kassavirtaa ylläpidettyä. Fiksu markkinoija katsookin myös tulevaisuuteen, ja voi samalla valaa positiivista uskoa tulevaan markkinoimalla esimerkiksi syksyn ravintolaelämyksiä, matkoja ja muita palveluita, joita ihmiset eivät nyt pysty käyttämään, mutta voivat silti hankkia.
Vaihda kanavaa – emmekä puhu tv:stä
Jos yrityksesi ei vielä ole tehnyt digitaalista markkinointia, nyt on sen aika. Vaikka perinteisillekin kanaville, kuten ulkomainonnalle ja printtimainonnalle, on edelleen normaalioloissa tilausta, niin tällä hetkellä ne eivät kannata.
Poikkeusoloissa dataohjatun digimarkkinoinnin kaikki hyödyt korostuvat:
- kustannustehokkuus
- tarkka kohdennus
- analytiikan tehokas hyödyntäminen sekä
- mahdollisuus nopeaan reagointiin ja muokkauksiin.
Ylimääräisen lisämausteen tuo se, että ihmiset viettävät nyt poikkeuksellisen paljon aikaa päätelaitteillaan.
Sosiaalisen median mainosalustat Facebook, Instagram, LinkedIn ja YouTube sopivat kanaviksesi silloin, kun haluat herättää kiinnostusta ja intoa tuotettasi tai palveluasi kohtaan. Näissä kanavissa voit tavoittaa aivan uusia yleisöjä. Hakusanamainonnalla taas pääset vastaamaan jo olemassa olevaan tarpeeseen ja näyt silloin, kun ihmiset jo hakevat palveluasi.
Saadun datan ja analytiikan avulla kampanjoiden tehokkuutta pystytään helposti mittaamaan. Tiedon avulla mainonnan kohdennuksia ja budjettia voi tarvittaessa säätää ja optimoida kampanja toimimaan entistä paremmin. Näin jokainen tärkeä euro käytetään varmasti oikein, joka on erityisen keskeistä nyt, kun markkinointibudjetti saattaa olla tiukilla. Kysy meiltä neuvoja – autamme mielellämme.
Nyt on verkkokaupan aika
Rohkeisiinkin ratkaisuihin on kanavanvaihdoksissa päädytty, kuten kevään ostohulinat Stockmannin Hullut Päivät ja Sokoksen 3+1 päivää osoittavat. Kun perinteisesti tavaratalojen karnevaalitunnelma ja erikoistarjoukset ovat olleet olennainen osa ostokokemusta, siirrettiin koko kampanja nyt verkkoon.
Ja miten kävikään? 3+1 päivää kymmenkertaisti verkkokaupan tuloksensa ja jopa pidensi kampanja-aikaansa useilla päivillä. Tätä artikkelia kirjoittaessa Hullut Päivät ovat vielä meneillään, mutta sekin on pidentänyt kampanja-aikaa ja toimii vain verkossa. Etuna voi tietenkin pitää sitä, että kyseisillä isoilla kaupan alan toimijoilla verkkokauppa on ollut käytössä jo pitkään ja valmiudet siirtää kampanja kokonaisuudessaan digitaaliseksi oli olemassa.
Pienemmän toimijan ei kannata silti lannistua, vaikka omaa verkkokauppaa ei vielä olisikaan tai sitä ei ole täydellä potentiaalilla hyödyntänyt. Esimerkiksi MyCashflow, joka on yksi suosituimmista verkkokauppa-alustoista, tarjoaa verkkokaupan ilman kuukausimaksua 6 kk ajaksi sekä tehostetusti apua kaupan pystyttämiseen. Kun tähän yhdistää vielä laadukkaan digimarkkinoinnin ketterältä kumppanilta, voi verkosta alkaa nopeastikin saada kassantäytettä.
Kehtaako omaa tuotetta tai palvelua mainostaa?
Koska yhteiskuntamme ei ole täysin pysähtynyt, ei markkinoinninkaan tarvitse pysähtyä. Mieti kuitenkin, onko sinun tuotteesi tai palvelusi ajankohtaan sopiva? Kannattaa muistaa, että ihmisten tärkeysjärjestys on nyt erilainen.
Varmista, että otat markkinointiviestinnässäsi huomioon vallitsevan tilanteen. Ihmisten mielissä ovat nyt ensimmäisenä terveys, turvallisuus ja solidaarisuus – yrityksiltäkin odotetaan reagointia ja joustoa tilanteeseen. Se ei kuitenkaan tarkoita vallitsevalla tilanteella ratsastamista euronkuvat silmissä, joka osoittaa suurelle yleisölle ainoastaan huonoa makua. Jokin pieni kädenojennus, tarjous, kaupanpäällinen tai muu asiakkaidesi tarkoituksenmukainen huomiointi aidosti empaattisella, huolellisesti mietityllä viestillä sen sijaan toimii.
Lisääntyneen kotoilun myötä trendaavia aihepiirejä ovat tällä hetkellä esimerkiksi hyvinvointi ja terveys, liikunta ja ulkoilu, kirjat, musiikki, sisustaminen, siivous, puutarhanhoito ja erilainen itsensä kehittäminen. Tarjoamalla asioita jotka ilahduttavat, lievittävät huolta tai helpottavat arkea, et takuulla mene vikaan.
Markkinoinnin merkitys on nyt jopa kasvanut
Vanha totuus siitä, että laskusuhdanteessa supistetaan ensimmäisenä markkinointibudjetista, pitää jossain määrin edelleen paikkansa. Näinä aikoina markkinointi ja erityisesti digimarkkinointi on kuitenkin tärkeämpää kuin koskaan – sekä yksittäisen yrityksen että koko yhteiskunnan kannalta.
Se, että kaikki lopettaisivat markkinoinnin, ei ole mahdollista eikä kansantaloudellisesti järkevää. Ne yritykset, jotka pystyvät markkinoimaan ja myymään, pitävät osiltaan talouden nyt hidastuneita rattaita vielä liikkeessä.
Lisäksi on mahdollista ohjata osa tuotoista hyvään. Esimerkiksi ruokakuljetuspalvelu Wolt ilmoitti laskevansa take-away-tilausten komission nollaan eli ravintolat saavat 100 % tilausten arvosta. Vaikka Wolt on yksi poikkeustilan ehdottomista hyötyjistä, on se samalla pystynyt huomioimaan vallitsevan tilanteen ja panostanut muiden auttamiseen ja vastuun kantamiseen. Aito auttamisen halu muistetaan, ja yritys saa sen moninkertaisesti takaisin – myös maine-etuna.
Anna datan ja analytiikan johdattaa haastavien aikojen yli
Jo ennen nykyistäkin tilannetta me OSG:llä olemme vahvasti uskoneet datalla johdettuun digimarkkinointiin ja toteutamme kampanjoita, jotka pohjautuvat luovan suunnittelun sekä datan yhdistämiseen.
Mikäli nykytilanteessa markkinointi askarruttaa, kysyntä on laskenut tai tarvitsisit uusia yleisöjä, ota meihin yhteyttä. Panostamme jatkuvasti syvempään datan ja analytiikan hyödyntämiseen uusin työkaluin ja palveluin – näin saamme datasta entistä enemmän hyödynnettävää tietoa markkinointitoimenpiteiden ja päätöksenteon tueksi. Tavalliset analytiikkatyökalut, kuten dashboardeista tulevat raportit, eivät suoraan anna edellä mainittua tietoa liiketoiminnan hyödyksi.
Kun markkinointi perustuu vahvalle faktapohjalle ja tarkalle analysoinnille, on sen päälle helppo rakentaa kohdeyleisöllesi toimiva viesti ja luoda kampanja, joka kannattelee myös haastavien aikojen yli.
OSG Agency on datalähtöisyyden & luovuuden liittoon luottava mainostoimisto, jolla on toimistot Helsingissä ja Turussa. Voisimmeko olla avuksi? Tutustu töihimme ja ota yhteyttä!
Takaisin blogiin