3 + 2 tärppiä oppimishaluiselle digimarkkinoijalle
Kun puhutaan työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä työpaikalla, nousee usein esiin kouluttautuminen ja muu itsensä kehittäminen. Varsinkin asiantuntijaorganisaatioissa työskentelevät saattavat tunnistaa tilanteen, jossa halu uuden oppimiselle ja osaamisen laajentamiselle olisi kova, mutta itsensä kehittämiselle ei koskaan tunnu löytyvän sopivaa aikaa. Vaikka johdolta olisi saatu lupa käyttää työaikaa erilaiseen kouluttautumiseen, ajavat asiakastyöt luonnollisesti edelle ja kynnys ”oman ajan ottamiseen” on korkea.
Nyt monilla meistä on kuitenkin käsillä tilanne, jolloin päivistä voikin löytyä vähän enemmän väljää. Mikset siis tarttuisi tilaisuuteen ja opiskelisi uutta, hyödyllistä tietoa tai taitoa, jota voit mahdollisuuksien mukaan myös soveltaa omassa työssäsi joko nyt tai myöhemmin?
Verkko suorastaan pullistelee runsaasta etäopiskelu-, webinaari- ja kurssitarjonnasta, mutta tuosta suosta voikin olla vaikea löytää mielekästä sisältöä. Poimin tähän 3 + 2 omasta mielestäni kiintoisinta, kahta lukuun ottamatta ilmaista opiskelualustaa, kurssia ja podcastia, jotka soveltuvat erityisesti digimarkkinoinnin parissa työskenteleville, mutta miksipä ei muillekin aiheista kiinnostuneilla. Olkaapa hyvät!
3 ilmaista – SEO-oppia, koodaamista ja podcasteja
1. MOZ Academy
Vuonna 2004 perustettu MOZ on yksi digimarkkinointimaailman tunnetuimpia, erityisesti hakukoneoptimointiin keskittyneitä palveluntarjoajia. Yritys tarjoaa niin ilmaisia kuin maksullisiakin SEO-työkaluja, jolla omaa tekemistä voi virittää huippusuorituksiin. Nyt MOZ on avannut MOZ Academyn, eli maksullisten SEO-kurssien aarreaittansa, ilmaiseksi käyttöön 31.5.2020 asti. Voit siis vielä yli kuukauden ajan opiskella tehostetusti hakukoneoptimointia veloituksetta! Kursseja löytyy aina perusteista eksperttitasolle asti.
Tutustu: https://academy.moz.com/
2. Code Academy
Code Academy on tarjonnut ilmaista ”koodauskouluaan” jo yli seitsemän vuoden ajan. Koodaamisesta kiinnostuneille Code Academy tarjoaa selkeää ja helppoa opastusta niin verkkosivujen rakentamiseen, ohjelmointiin kuin datan analysointiinkin – mikä sinua vain eniten kiinnostaa. Toki maksullinen Pro-versiokin löytyy, mutta jos olet koodaamisen keltanokka, niin ilmaisversiossa riittää ihmeteltävää ja opiskeltavaa pitkäksi aikaa. Parasta on, että Code Academyn avulla kuka tahansa voi oppia koodauksen perusteet – aiempaa kokemusta ei tarvita.
Tutustu: https://www.codecademy.com/
3. Podcastit x 3
Copyblogger.fm on sisällöntuotantoon, tekstisuunnitteluun, kirjoittamiseen ja some-markkinointiin erikoistunut podcast. Jos siis kirjoitat työksesi ja kaipaat uusia näkökulmia, sparrausta, ideoita tai haluat vain pysyä ajan tasalla kuunnellen laadukasta podcastia, niin tämä kannattaa ottaa kuunteluun. Myös tekijöiden blogista löytyy paljon mielenkiintoisia artikkeleita. Copyblogger.fm kuuluu digitaalista markkinointia laajasti käsittelevän Rainmaker.fm-podcastperheeseen, ja alustalta löytyy muitakin kiintoisia podcasteja.
Search Engine Journal on yksi SEO-maailman suunnannäyttäjistä tarjoten alan ammattilaisille – ja siitä kiinnostuneille – alustan ja yhteisön jakaa alan viimeisimpiä uutisia, tarkinta tietoa ja parasta oppia. SEJ:n sivusto on muutenkin pullollaan asiaa, mutta hakukoneoptimoinnin ystävä ilahtuu aktiivisesta, tasokkaasta podcastista. Jotta tästä podcastista saa kaiken irti, kannattaa mielestäni olla jo hieman sisällä aiheessa. Jos SEO on uutta, kannattaa ensin tutustua ylempänä vinkattuun MOZ Academyn tarjontaan.
Eikä unohdeta tietenkään kotimaista podcast-osaamista – siitä hyvänä esimerkkinä toimii Markkinointikollektiivin Markkinointiradio. Kiintoisilla, ajankohtaisilla aiheilla ja vaihtuvilla asiantuntijavierailla ryyditetty podcast käsittelee laajasti erilaisia aiheita ja ilmiöitä markkinoinnin tiimoilta, eikä rajaa sisältöä liian ryppyotsaisesti. Vuonna 2018 aloitettu podcast on jo ehtinyt vakiinnuttaa asemansa helppona, mutta hyödyllisenä kuunneltavana markkinoinnista kiinnostuneille.
+ 2 maksullista – markkinoinnin perusteista Master’s Degree –tutkintoihin
4. LinkedIn Learning
LinkedIn on todennäköisesti meille kaikille tuttu alusta niin ajatustenvaihtoon, työnhakuun kuin markkinointitarkoituksiinkin. Hieman vähemmän tunnettu – tai hyödynnetty – on kuitenkin LinkedIn Learning -palvelu, joka tarjoaa käyttäjälleen jopa yli 15 000 erilaista kurssia lukuisista eri aihepiireistä. Treenaa itsesi excel-taituriksi, herättele sisälläsi uinuva luova suunnittelija, opettele datan keruuta ja hyödyntämistä – kursseissa on, mistä valita. LinkedIn Learningia voi kokeilla kuukauden ilmaiseksi, jonka jälkeen sen hinta on noin 20–30 euroa kuukaudessa lisenssistä riippuen.
Tutustu: https://www.linkedin.com/learning/
5. Coursera
Verkko-opetuksen raskassarjalainen Coursera avaa ovet niin kansainvälisten huippuyliopistojen kuin suuryritystenkin vetämiin kursseihin ja opintokokonaisuuksiin. Huomionarvoista on, että Coursera tarjoaa satoja ilmaisia kursseja, jotka sisältävät videoluentoja, erilaisia harjoitteita ja tehtäviä sekä keskustelufoorumeita. Kun opintoja haluaa syventää ja rikastaa tai hankkia erityisosaamista tai sertifikaatin osaamisestaan, opiskelija voi aloittaa maksullisen opiskelun, joka kustantaa alkaen 39 dollaria kuukaudessa. Jopa kokonaisia yliopistotutkintoja on mahdollisuus suorittaa verkossa, mutta tällöin hinnat lähtevät 2000 dollarista ylöspäin.
Tutustu: https://www.coursera.org/
Kirjoittaja on OSG Agencyn Content Specialist, joka kehittää ja kasvattaa omaa osaamistaan parhaillaan Rastor-instituutissa. OSG Agency palvelee tälläkin hetkellä sujuvasti etäyhteyksien avulla. Ota yhteyttä!
Takaisin blogiin