Case Gold&Green: Kasviproteiineja ja strategista mainontaa
Gold&Green Foods on innovatiivinen elintarviketeknologiayritys, joka kehittää uusia, herkullisia ja kestäviä kasviproteiineja. OSG Agency valittiin markkinointikumppaniksi luomaan Gold&Greenin eri markkinoille digitaalisia markkinointistrategioita ja kampanjoita kasvun tehostamiseen. Tärkeimpinä työkaluinamme käytimme dataa ja luovuutta.
Mainonnan ja kampanjoiden tarkoituksena on ollut innostaa kohderyhmää kokkaamaan enemmän kasviperäistä ruokaa ja rohkaista heitä kokeilemaan Gold&Greenin maailmaa muuttavia kasviproteiineja. USA:n markkinoilla puhuimme suoraan ruokapalveluiden päättäjille ja kehotimme heitä ottamaan Nyhtökauran® ruokalistalleen.
Suomessa otimme haltuun hakukonemarkkinoinnin, konseptisuunnittelun, sisällöntuotannon, verkkosivujen kehittämisen, digitaalisen markkinoinnin ja orgaaniset kanavat. Strategisesti loimme jokaisessa kanavassa kutsuvia, inspiroivia ja hyödyllisiä viestejä, jotka sitouttavat käyttäjiä ja kutsui heitä kokkaamaan Nyhtökauralla® & Delikauralla™.
Näin Nyhtökaura® rantautui Australiaan
Syyskuussa 2021 Gold&Greenin maailmanvalloitus jatkui, kun he lanseerasivat lippulaivatuotteensa Nyhtökauran® Australian suurimman vähittäiskauppaketjun Woolworthsin valikoimassa kautta maan. Saimme kunnian olla mukana luomassa rautaista, mutta joustavaa digimarkkinoinnin strategiaa, jonka tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ja kysyntää.
Monikanavainen lähestymistapa mediasuunnitelman keskiössä
Digimainonnan keskiössä oli startup-kaltainen tekeminen. Saimme vapauden oma-aloitteisesti kehittää ja optimoida kampanjoita nopeillakin aikatauluilla. Tutustuessamme paremmin markkinaan, pystyimme lisäämään ja laajentamaan näkyvyyttä lisäämällä uusia mainosmuotoja ja kanavia laajaan mediamixiimme.
Käytimme monikanavaista lähestymistapaa tavoittaaksemme kohdeyleisön missä tahansa he ovatkin. Kanaviin kuuluivat muun muassa Facebook, Instagram, TikTok, Google Display, Google-haku, Youtube, Reddit, Pinterest, vaikuttajat, artikkeliyhteistyöt ja hyperlokaali mainonta.
Maksetun ja orgaanisen mainonnan kauraisa liitto
Lähestyimme uutta markkinaa datan pohjalta. Trendi- ja avainsanatutkimukset toivat pohjan digimarkkinoinnin taktiselle suunnitelmalle. Käyttämällä tavoittavia ja taktisia digitaalisia strategioita, lähdimme levittämään Nyhtökauran® hyvyyttä 10 miljoonalle potentiaaliselle ostajalle.
Maksullisen mainonnan ohella orgaanisella mediasuunnitelmalla oli suuri rooli uusien käyttäjien sitouttamisessa, sillä se oli myös kanava, jonka kautta pystyimme olemaan suorassa vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa. Täyttämällä sosiaalisen median kanavat herkullisilla kuvilla, jotka herauttivat veden kielelle, pystyimme viestimään ettei kaura ole ainoastaan aamiaista varten, vaan se sopii jokaiseen ruokahetkeen.
Maailmaa muuttavat tulokset
Tavoitteena oli ohjata 3 000 uutta käyttäjää verkkosivuille / kk. Jo ensimmäisen kampanjointikuukauden aikana tavoite ylitettiin 192 %. Vuoden 2022 aikana suosio vain kasvoi, ja mainonta sekä tuote kiinnittivät huomiota erityisesti vege-yhteisöissä. Kampanjan aikana näyttökertoja kertyi kiitettävästi – yli 50 miljoonaa! Samalla menestysreseptillä pyöritettiin myös koko Suomen ja Yhdysvaltojen mainontaa.
Yksi erityinen tekijä tämän casen onnistumisen kannalta oli näppärä ja jatkuva kommunikointi Gold&Greenin tiimin kanssa. Kiitos heille siitä!
Kirjoittajat ovat suunnitelleet Gold&Greenin digistrategian menestysreseptin. Casea ovat olleet tekemässä myös Planner/Copywriter Virve Passi, Creative/AD Mika Reinikainen, graafinen suunnittelija Samu Jaakola, Digital Marketing Specialist Trainee Antti Voutilainen ja asiakkuusjohtaja Matti Rautiainen.
Teemu Väliheikki
Business Director, Digital Marketing & Analytics
050 590 3404 teemu.valiheikki@osg.fi