Perjantaina, 3.9.2021

Case Visit Åland: Onnistumisia kesän matkailumarkkinoinnissa

Visit Åland halusi tehostaa ja uudistaa mainontaansa Ahvenanmaan matkailun kesäsesonkia 2021 silmällä pitäen. Lähtökohtana oli vuonna 2020 erinomaisesti onnistunut kampanja, jonka tulokset ovat puhuttelevia millä tahansa mittarilla. Halusimme ottaa haasteen vastaan ja suunnittelimme digistrategian, jossa edellisen vuoden opit hyödynnettiin ja  koko datavetoinen kokonaisuus vietiin täysin uudelle tasolle. 

Yhteistyön tavoitteena oli vahvistaa Ahvenanmaan näkyvyyttä verkossa ja luoda mielikuvaa kotimaan suosikkikohteesta, joka on sopivan lähellä mutta sopivan kaukana – aivan kuin ulkomailla! Visit Ålandin kesäkampanjalla tavoitettiin valtava määrä suomalaisia eri medioissa. Ensimmäisen kampanjakuukauden aikana Visit Ålandin kampanjasivustolla vieraili lähes 200 000 ihmistä. Kesän varauskalenterit täyttyivätkin hyvää vauhtia.

Yhteinen sävel löytyi helposti ja OSG sisäisti nopeasti, mitä tavoitteita kampanjallamme halusimme saavuttaa ja minkälaista äänensävyä halusimme käyttää sen viestinnässä. Tämä teki minuun vaikutuksen erityisesti siksi, että emme olleet tehneet yhteistyötä aiemmin”,

kertoo Visit Ålandin Marketing Manager Josefin Feld Hagman.

Suomalaisten kesähaaveet ja tekoälypohjaiset mainosmuodot

Valloittavan kesäkampanjan suunnittelu alkoi OSG:llä kevään vielä tehdessä tuloaan. Kattavat avainsanatutkimukset johdattivat meidät yhä syvemmälle suomalaisten kesälomahaaveisiin ja matkasuunnitelmiin. Kerätyn datan perusteella valitsimme kampanjalle oikeat lähestymistavat ja saimme tuulta purjeisiin kohti onnistumisia.

Lämpökartan avulla visualisoimme hakujen ja kysynnän kehittymistä edellisvuosina. Näin pystyimme ennakoimaan, milloin suomalaisten mielenmaisema kääntyy kohti kesälomaa ja yhteistä aikaa perheen kanssa. Toisin sanoen: milloin on aika luoda Visit Ålandille lisää näkyvyyttä verkossa ja johdattaa ihmisiä kesäsuunnitelmien pariin.

Kerättyä dataa hyödynsimme niin kampanjoiden rakentamisessa kuin optimoinnissakin. Mainonnan tekemisen veimme uudelle tasolle koneoppimista hyödyntäen ja valjastamalla käyttöön tekoälypohjaisia mainosmuotoja. Tavoitteellinen tekeminen otettiin toden teolla tehokäyttöön.

Kirkas konsepti kirkkaille saaristovesille

Kesäkampanjaa varten kirkastimme pääkonseptina jatkanutta “Kotimaassa ulkåmailla”. Sen tarkempia teemoja hyödynsimme taktisessa mainonnassa erilaisille yleisöille, kuten kesämatkoja suunnitteleville lapsiperheille mutta myös elämyksiä ja arjesta irtautumista etsiville matkailijoille. Jo kampanjan ensimmäisistä viikoista lähtien totesimme inspiroivan ja lomafiilistä nostattavan kampanjan herättävän paljon kiinnostusta. Viime vuoteen verrattuna Visit Ålandin sivuston kävijöiden määrä kasvoi yli 230 % jo kahden ensimmäisen kampanjaviikon aikana.

”Kampanjan viestintää optimoitiin jatkuvasti, ja OSG ehdotti uusien toimintojen ja formaattien käyttöä markkinoinnin tehostamiseksi. Joustava digitaalinen kampanjamme oli kaikin puolin onnistunut ja ylitti odotuksemme niin näyttökertojen kuin klikkausten osalta. Positiiviset tulokset näkyivät myös paikallisten matkailualan toimijoiden varauksissa”,

Marketing Manager Josefin Feld Hagman jatkaa.

Mediamainontaa ja taktisia elämyksiä maalla ja merellä

Tiimimme suunnittelema ja toteuttama Kotimaassa ulkåmailla -digikampanja kattoi laajan skaalan eri medioita, kuten Facebookin, Instagramin ja Youtuben sekä SEMin ja display-mainonnan kanavat. Digimainontaa tehtiin suurella volyymillä ja heräteltiin isojen yleisöjen kiinnostusta Ahvenanmaata kohtaan kesän suosikkikohteena. Rajatulle yleisölle toteutetulla taktisella mainonnalla tavoiteltiin niitä, joiden kiinnostus oli herännyt jo aiemmin. Heille tarjottiin erilaisia inspiroivia ideoita siitä, mitä kaikkea elämyksiä Ahvenanmaa tarjoaa niin maalla kuin merellä.

Vastasimme Visit Ålandin markkinoinnin tarpeisiin ja laadimme heille monipuolisen digitaalisen median strategian vuodelle 2021. Strategia kattaa kaikki suurimmat digikanavat, joissa mainokset pyörivät ja kasvattivat merellisen lomakohteen tunnettuutta ja vetovoimaa. Digikampanjoita synkkasimme jatkuvassa yhteistyössä asiakkaan kanssa yhteen heidän oman radio-, printti- ja bussimainonnan aikataulujen mukaisesti.

Onnistumisia digimedioissa

Yhteistyö Visit Ålandin kanssa on ollut tiivistä dialogia. Viikoittaisissa palavereissa molemmat osapuolet ovat pysyneet ajan hermolla ja matkassa mukana. Kampanja eli koko ajan – reagoimme ketterästi ja hioimme kampanjan osia jatkuvasti. Kampanjan aikana asiakas pääsi livenä seuraamaan heille räätälöidyllä dashboardilla, mitä eri digimedioissa milloinkin tapahtui ja miten kampanja kehittyi ja eli.

”Olen tyytyväinen OSG Agencyyn yhteistyökumppanina ja suosittelen heitä lämpimästi kaikille, jotka etsivät joustavaa ja ammattitaitoista yhteistyökumppania digitaalisen markkinoinnin hankkeisiin”,

viimeistelee Josefin Feld Hagman.

Tänä vuonna suomalaiset aloittivat lomasuunnitelmien teon aiemmin kuin vielä viime vuonna. Kampanjan tavoittavuus oli ensihetkistään lähtien korkeaa. Mainonnan peitto oli kampanjan puoliväliin mennessä kattanut jo valtavan määrän suomalaisia. Lopputuloksena kesän kampanjoinnin asetetut digitavoitteet ylitettiin jopa 90 % ja edelliseen kesään verrattuna verkkosivun kokonaisliikenne kasvoi yli 50 %.

Visit Ålandin kesäkampanjan työryhmään kuuluivat Digital Director Teemu Väliheikki, Digital Marketing Specialist Minna Mateer ja Account Manager Tarja Malka.

Kirjoittaja: Heidi Räsänen, Content Specialist Trainee
Kuvat: Visit Åland / Rebecka Eriksson

Takaisin blogiin