Google ennustaa: digimarkkinoinnin trendit 2020
Aiemmin tammikuussa julkaistussa artikkelissamme käsittelimme sitä, mitkä olivat Suomen suosituimmat Google-haut vuonna 2019. Mutta mitkä ovat suuntaviivat tälle vuodelle? Think with Googlen artikkelissa Googlen asiantuntijat ympäri maailmaa ennustavat omasta mielestään eniten esiin nousevat digimarkkinoinnin trendit vuodelle 2020. Artikkeliin on koottu heidän näkemyksiään kuluttajakäyttäytymisen muutoksista sekä uusista teknologioista ja alan trendeistä, jotka mahdollisesti tulevat mullistamaan digimarkkinointia. Koostimme asiantuntijoiden ennusteet tiiviiksi paketiksi, josta voit vilkaista digimarkkinoinnin tulevaisuuteen ja mahdollisesti napata vinkkejä myös omaan tekemiseesi.
1. Helposti naposteltava videosisältö
Pohjois-Euroopan Head of Marketing, Martha Ivester nostaa esiin hauskan kuuloisen ”naposteltavan videosisällön”. TikTokin ja muiden videosovellusten suosion kasvu on ollut hurjaa, ja ne ovatkin tarjonneet aivan uuden tavan koukuttaa kuluttajia uudenlaisilla, lyhyillä sisällöillään. Alustoilla sisällöntuottajien materiaali on aitoa, oivaltavaa ja luovaa – eli helppoa naposteltavaa, jota voi nauttia missä tahansa, milloin tahansa. Markkinoija voisi hyödyntää trendiä kokeilemalla lyhyempiä videomainoksia eri variaatioilla sekä parannetulla tarinankerronnalla suosittujen videoappien tyyliin.
2. Ääniassistentit
Espanjan Googlen Head of Consumer Marketing, Manuel Roman liputtaa ääniassistenttien ja puheohjauksen suosion kasvun puolesta. Hän ennustaa, että vuoden 2021 loppuun mennessä 1,6 miljardia ihmistä tulee käyttämään puheohjausta – eikä vain pelkästään kellon kysymiseen tai sähköpostin lähettämiseen.
Puheohjauksen sujuva käyttö suomen kielellä on vielä alkutekijöissään, ja esimerkiksi äänihaut eivät vielä ole meillä lyöneet kunnolla läpi. Pienellä kielialueella kehitys on hitaampaa kuin ääniohjauksen luvatussa maassa jenkkilässä, mutta puheohjaus esimerkiksi kodin laitteissa on pikkuhiljaa rantautumassa myös meille.
3. Digitaalisen markkinoinnin muodonmuutos
Teknologioiden kehittyminen on mahdollistanut myös digitaalisen markkinoinnin täydellisen muodonmuutoksen. Tämä muutos on näkyvissä kuluttajien odotuksissa tuotteiden ja palveluiden osalta. Se, mitä ennen osasimme odottaa vain huipputason palveluilta, on kehittymisen myötä arkipäiväistynyt; nyt jokaiselta tuotteelta tai palvelulta odotetaan samaa. Keskinkertainen ei enää riitä, vaan huipputasosta on tullut uusi standardi. Siksi Venäjän Googlen Director Business Operation, Julia Solovieva pitää digimarkkinoinnin muutosta (ja sen tuomia mahdollisuuksia) yrityksen menestyksen avaintekijänä ja ennustaa siitä yhä vahvempaa trendiä vuodelle 2020.
4. Osallistava markkinointi
Italian Googlen Country Marketing Director, Vincenzo Riili alleviivaa, että nykypäivän kuluttajat vaativat kuulla brändeiltä muutakin kuin vain tuoteinfoa. Kuluttajia kiinnostaa se, kuinka brändit suhtautuvat tärkeisiin aiheisiin, kuten tasa-arvoon, ilmastonmuutokseen ja kestävään kehitykseen – ja kuinka ne toimivat edistääkseen niitä. Kuluttajat esimerkiksi odottavat, että eri äänet pääsevät kuuluviin ja että heidän kulttuurinsa ja identiteettinsä otetaan huomioon. Axe ja Gillette ovat Riilin mukaan hyviä esimerkkejä tällaisista brändeistä.
5. Asiakaskokemus mobiilissa
Vuonna 2020 kuluttajat odottavat ehdottoman kitkatonta käyttökokemusta mobiilissa. Kuitenkin konversiot jäävät mobiilissa jälkeen desktop-käyttöön verrattuna, joten Turkin Googlen Head of Client Solution & Analytics, Sencer Kutlug vinkkaa neljä keinoa, joiden avulla markkinoija voi pysytellä mobiilitrendien aallonharjalla ja saada parempaa konversiota:
- investoi uusiin teknologioihin kuten AMP (Accelerated Mobile Pages) ja PWA (Progressive Web App)
- räätälöi käyttökokemus kuluttajien hakukäyttäytymisprofiilin mukaan
- harjoita edistyneitä mittaustekniikoita kartoittaaksesi asiakaspolun paremmin
- hyödynnä automaattisia hintatarjousstrategioita maksimoidaksesi kampanjoiden tuotto
6. Brändien läpinäkyvyys
Ranskan Googlen Head of Ads Marketing, Marion Bernard paljastaa, että 60 % Z-sukupolvesta eli vuosina 1995–2005 syntyneistä kertoo haluavansa muuttaa maailmaa. Tämä tarkoittaa sitä, että myös brändien odotetaan olevan vastuullisia ja toimivan läpinäkyvästi – ja Z-sukupolven edustajat myös oikeasti seuraavat asiaa. Ranskassa onkin jo käytössä sovelluksia, joilla voi esimerkiksi arvioida tuotteen terveysvaikutuksia tai tarkistaa luksusmuotitalojen eettisyyttä. Tulevaisuudessa brändien avoimuus yhteiskunnallisesta roolistaan sekä siitä, mihin ne aikovat panostaa tullakseen entistä paremmiksi tulevat erottamaan jyvät akanoista.
7. Personointi
Puolan Googlen Head of Sales, Magda Kotlarzcyk korostaa personoinnin merkitystä. Koneoppiminen muovaa perinteistä markkinointia ja mahdollistaa kuluttajan sitouttamisen yksilöllisemmin ja merkityksellisemmin kuin koskaan aiemmin. Samalla, kun markkinoijat ottavat käyttäjäkokemusta ja räätälöintiä haltuun yhä paremmin, auttaa koneoppiminen ymmärtämään asiakaspolkuja ja niiden keskeisimpiä avainhetkiä sitouttamisen kannalta. Markkinoija voi hyödyntää saamaansa tietoa vastuullisesti ja personoida markkinoinnin henkilökohtaisemmaksi, humaanimmaksi ja monikanavaisemmaksi.
8. Hakujen visualisointi
Googlen kuvahaun lanseeraamisesta on liki 20 vuotta – kiitos Jennifer Lopezin ja Versacen viidakkokuvioisen mekon, josta käyttäjät halusivat tuolloin kiihkeästi löytää kuvia. Iso-Britannian Googlen Search Lead, Gemma Howley nostaa esiin sen, että tänä päivänä kuluttajat luottavat kasvavissa määrin kuviin hakiessaan vastauksia, valitessaan tuotetta tai palvelua tai etsiessään inspiraatiota. Kuvahaun suosio pomppasikin mobiilikäytössä jopa 60 % vuosina 2016–2018 ja suunta on ylöspäin. Oikealla yhdistelmällä kuvaa ja tekstiä voidaankin saavuttaa huikeita tuloksia – nyt siis viimeistään kannattaa panostaa myös kuvien nimeämiseen ja alt-teksteihin.
9. Dataohjattu markkinointi
Data on tullut jäädäkseen – siitä ei ole epäselvyyttä. Keski-Euroopan Googlen Director Client Solutions, Jannike Bock korostaakin dataohjatun markkinoinnin merkitystä. Koska kuluttajat odottavat juuri heidän tarpeisiinsa räätälöityä sisältöä, ovat koneoppiminen ja automatisaatio avainasemassa tulosten tuomisessa. Ne mainostajat, jotka pystyvät hyödyntämään koneoppimista oman datansa aktivointiin, voivat tehokkaammin kontrolloida tarjousstrategioita ennustavien mallien avulla. Tämä mahdollistaa keskittymisen arvokkaimpiin konversioihin, joka taas tarkoittaa parempaa tuottoprosenttia ja enemmän tulosta.
Jos dataa hyödyntävä mainoskampanja kiinnostaa, lue aiempi blogipostauksemme aiheesta!
10. Luovuus edellä
Vaikka koneoppimisesta, datasta ja automatisaatiosta puhutaan paljon, luovuuden merkitys mainonnassa ei ole kadonnut minnekään. Lähi-Idän ja Pohjois-Afrikan Googlen Director of Marketing, Tarek Abdalla muistuttaa että kampanjoilla, joissa mennään luovuus edellä, on suurempi mahdollisuus tehdä vaikutus vastaanottajaansa. Ei myöskään riitä, että yhteen kanavaan suunniteltua kampanjaa yritetään vain soveltaa sellaisenaan muihinkin. Abdalla ennustaa, että tänä vuonna keskitytäänkin taas voimakkaammin strategioihin, jotka nojaavat sekä luovuuteen että kuluttajakäyttäytymiseen.
Lähteenä käytetty Think with Googlen artikkelia.
OSG Agency on datalähtöisyyden & luovuuden liittoon luottava mainostoimisto. Miten me voisimme auttaa sinun yritystäsi myynnissä tai markkinoinnissa? Kurkkaa töitämme ja ota yhteyttä!
Takaisin blogiin