Torstaina, 9.1.2020

Mitä me googlasimme? Suomen suosituimmat Google-haut 2019

Yhtä varmasti kuin vuosi vaihtuu, julkaisee Google aina loppuvuodesta listaukset kuluneen vuoden suosituimmista hauista. Listoja luodaan hakutermeistä, joiden liikenne kasvoi kyseisenä tarkasteluvuotena eniten viime vuoteen verrattuna. 

Google jakaa tulokset useampaan eri kategoriaan, kuten ”puheenaiheet”, ”poliitikot” ja aina yhtä kiintoisa ”miten”, joka kertoo lahjomatonta kieltään siitä, mitä me hakukoneelta oikein kyselemme. Kuten aiemminkin, Googlen hakujen vuosi 2019 paljastaa yhdellä silmäyksellä, mitkä uutiset, ilmiöt ja ihmiset ovat kiinnostaneet meitä viime vuonna eniten.  Vaikka Suomen suosituimmat Google-haut maalaavatkin kirjavaa kuvaa kiinnostuksenkohteistamme aina Big Brotherista kestosuosikkikysymykseen ”miten laihtua”, on kiinnostavin kategoria mielestäni kuitenkin puheenaiheet. Se antaa ytimekkään yleiskuvan siitä, mitä suomalaiset hakivat Googlesta vuonna 2019.

TOP 10 puheenaiheet 2019

Suomi puhui lukuisista eri aiheista kuluneen vuoden aikana, mutta Googlen hakukonedatan mukaan meitä kiinnostivat eniten seuraavat aiheet:

Vuoden 2018 puheenaiheisiin verrattuna oheinen listaus on markkinoijan näkökulmasta mielenkiintoisempi – edellisvuonna listaa kun dominoivat pääasiassa yhteiskunnalliset aiheet.

Mitä nämä haut meistä kertovat – ja voisiko markkinoija päätellä niistä jotakin?

Ensinnäkin, kaupallisuus on hauissa vahvasti läsnä. Kolmea kärkipaikkaa miehittävät kaksi upouutta kauppakeskusta sekä viime vuonna Suomeen rantautunut, huippusuosittu japanilainen lifestyle-ketju Muji, joka avasi ensimmäisen Suomen-myymälänsä Helsinkiin. Kuluttaminen kiinnostaa siis niin ilmiönä kuin konkreettisestikin – ja on mitä ilmeisemmin myös mahdollista suurelle osalle suomalaisista. Tämä antaa rohkaisevaa viestiä siitä, että kuluttajien ostovoima on pysynyt vielä ennallaan, ja siksi markkinoinnillekin puhaltavat myönteiset tuulet.

Toiseksi, erilaiset lifestyle-trendit jylläsivät hakutulosten top kympissä. Curly girl -metodi ampaisi kuin tyhjästä hurjaan suosioon, ja nopeasti trendiin reagoineet brändit pääsivät mukaan hypetykseen. Suosio loiveni loppuvuotta kohti, mutta kiharabuumin ollessa kuumimmillaan, joutui tuotevalmistaja lykkäämään jopa työntekijöidensä kesälomia hurjan kysyntäpiikin taltuttamiseksi. Myös uunifetapastasta muodostui liki avokadopastan veroinen hitti, ja törmäsinpä itsekin lähimarketissani tyhjyyttään ammottavaan fetajuustohyllyyn silloin, kun reseptin suosio oli mehevimmillään.

Kolmanneksi, listalta erottuvat kaksi isoa liikkumiseen liittyvää trendiä. Monenlaisia tunteita herättävä sähköpotkulauta huristeli läpimurtoonsa Helsingissä, Espoossa, Turussa ja Tampereella vakiinnuttaen nopeasti asemansa etenkin nuorten ja nuorten aikuisten kätevänä kaupunkimenopelinä. Hulavanne taas liikutti ihmisiä toisella tavalla: ennen lähinnä 80- ja 90-luvuilta tuttu leikkiväline ponkaisi uudestaan pinnalle Helsingin yliopiston tutkimuksen myötä, jonka mukaan hulavanteen pyörittäminen 13 minuuttia päivässä pienensi vyötärönympärystä enemmän kuin 10 000 askelta. Hölkän sijaan kansa hullaantui hulaamaan, ja vanteet myytiin salamana loppuun. Povattiinpa hulavanteesta myös joulun 2019 hittilahjaa!

Vihjeitä tulevasta vaiko menneen talven lumia?

Markkinoija voi hyödyntää viime vuoden trendaavia hakuja mahdollisesti vielä tänäkin vuonna, sillä listaukset voivat paljastaa megatrendeiksi paisuvia ilmiöitä ja innovaatioita tai ainakin antaa osviittaa siitä, minkälaiset asiat kuluttajia ovat kiinnostaneet ja mihin saattaisi vielä olla kannattavaa panostaa. Tähän yhteyteen sopii muistuttaa Everett Rogersin laajalti tunnetusta innovaatioiden omaksumisteoriasta; innovaattorit ja ”early adoptersit” eli varhaiset omaksujat näyttävät tietä trendeille sekä johdattavat varhaista ja myöhäistä enemmistöä uuden ilmiön pariin.

Hakuja tutkimalla voikin saada vainun siitä, mistä suuret massat saattavat kiinnostua vasta vuoden 2020 puolella. Olisiko esimerkiksi kannattavaa kampanjoida kurtturuusun kitkentään tarkoitettuja apuvälineitä, sillä tämä haitalliseksi vieraslajiksi vuonna 2019 luokiteltu kasvi on hävitettävä pihoilta vuoteen 2022 mennessä? Tarvitaanko lumenpudottimia viime vuoden malliin? Soveltuisiko Tripla, Ideapark tai Amos Rex mainoskampanjan kumppaniksi niiden vetäessä kuluttajien kiinnostusta puoleensa?

Trendit tulevat – ja menevät

Markkinoijan kannattaa kuitenkin muistaa, että trendit ovat aina trendejä. Ne nousevat rakettimaisesti suosioon kimallellen hetken kaikkein kirkkaimpana ja korkeimmalla – vain pudotakseen huipun jälkeen vääjäämättä alas. Ajan hermolla pysytteleminen, oikea ajoitus ja nopea reagointi ovat avaintekijöitä tässä artikkelissakin mainittujen trendien kaupallisen menestyksen hyödyntämisessä. Pelkän loppuvuoden listauksen tutkimisen sijaan Google Trendsiä kannattaakin seurailla läpi vuoden – sekä tietysti pitää silmät ja korvat auki niin somessa, tapahtumissa, kadulla kuin muillakin kentillä.

Kirjoittaja on OSG:n tuore Content Specialist, joka harkitsi hulavanteen ostamista, metsästi fetapalaa kolmesta eri kaupasta ja joka ei ole uskaltautunut sähköpotkulaudan kyytiin.

Mirva Tapio

Content Specialist

LinkedIn

Mikäli tarvitset apua oman myyntistrategiasi hiomiseen, mainoskampanjan kirittämiseen tai muihin markkinoinnin haasteisiin, ota meihin yhteyttä niin jutellaan lisää!

Takaisin blogiin