Torstaina, 5.3.2020

Miten kirjoittaa hakukoneoptimoitu teksti – ja miksi?

KWFinder avainsanatyökalu hakukoneoptimoitu teksti

Hakukoneoptimoitu teksti – mitä se on, miksi sitä tarvitaan ja miten se tehdään? Mikäli työskentelet markkinoinnin parissa, olet varmasti ainakin kuullut termin SEO. Se on lyhenne sanoista Search Engine Optimization eli hakukoneoptimointi, joka tiivistetysti tähtää siihen, että verkkosivusto löytyy ja sijoittuu mahdollisimman korkealle hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa, ilman maksettua mainontaa. Tekstien hakukoneoptimointi on yksi keskeisimmistä keinoista vaikuttaa verkkosivuston sijoituksiin, joten siksi sen sisällyttäminen digisisältöjä kirjoittavan työkalupakkiin on perusteltua.

Tässä artikkelissa keskitynkin ensisijaisesti hakukoneoptimoidun tekstin erityispiirteisiin ja siihen, mitä asioita kannattaa huomioida, kun haluat kirjoittaa ­– tai tilata – hakukoneoptimoitua tekstiä. Ota lokoisa asento ja uppoudu artikkeliin – hakukoneoptimoinnista riittää asiaa.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Mikäli hakukoneoptimointi ei ole sinulle tuttua, niin otetaan alkuun pieni kertaus. Jos tunnet jo optimoinnin perusperiaatteet, voit hypätä suoraan Hakukoneoptimoitu teksti -kappaleeseen

Lyhyesti sanottuna hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan verkkosivuston asemia hakukoneiden, Suomessa käytännössä vain Googlen, luonnollisissa hakutuloksissa. Pyrkimyksenä on löytyä sivuston ja sen sisällön kanssa mahdollisimman korkealta hakutulosten listauksessa ­– sillä kaikkihan me tiedämme, että jos haluat kadota jäljettömiin, paras paikka sille on Googlen kakkossivulta eteenpäin.

Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi käsittää sekä niin sanotun teknisen optimoinnin että sisällön optimoinnin. Esimerkiksi linkkien rakentaminen, sivuston latautumisnopeuden ja muun teknisen toimivuuden parantaminen ovat teknistä optimointia, kun taas sisältöjä optimoidessa huomioidaan mm. tekstisisällön, metatietojen ja kuvien alt-tekstien hakukoneystävällisyys.

Edellisestä lauseesta löytyvä ”hakukoneystävällinen” on muuten termi, jota mielelläni itse käytän hakukoneoptimoidusta tekstistä puhuttaessa. Se kertoo, että sisältö on tuotettu hakukoneet huomioiden – ja ystävyyshän on yleensä vastavuoroista, eikö vain?

Miksi sivuston ja tekstien hakukoneoptimointi on hyödyllistä?

Google pyrkii aina palvelemaan käyttäjiään mahdollisimman hyvin. Siksi se yrittää etsiä ja näyttää aina parhaat mahdolliset hakua vastaavat tulokset, listaten ne järjestykseen osuvimmasta alkaen. Tulokset Google järjestää omien algoritmiensa mukaan, joita kaikkia luultavasti kukaan ihminen ei koneoppimisen myötä enää tarkasti tiedä.

Tiedossa on kuitenkin useita keinoja, joilla sivuston hakukoneystävällisyyteen ja sitä kautta sijoituksiin, eli hakukonelöydettävyyteen, voi vaikuttaa. Kurkkaa esimerkiksi Backlinkon Google Ranking Factors -lista. Kun sivusto ja sen sisällöt on koostettu näiden tiedossa olevien, ns. best practices -toimien mukaan, luodaan vahvat edellytykset hyville orgaanisille sijoituksille.

Orgaaninen sijoittuminen onkin yksi hakukoneoptimoinnin keskeisimpiä käsitteitä ja optimoinnin suurin hyöty. Hakukoneoptimoinnilla saavutettu näkyvyys on ansaittua näkyvyyttä, joka parhaimmillaan toimii hyvin ilman ainoatakaan mainostamiseen upotettua euroa. Tietysti hakukoneoptimoidun sivuston ja sisältöjen eteen on tehtävä työtä, mutta varsinaista mediabudjettia ei onnistuneesti optimoidulle sivustolle välttämättä tarvitse ollenkaan.

Muista kuitenkin että vahva, hyvin hakukoneista orgaanisesti löytyvä sisältö sekä huolellisesti laadittu mainonta tukevat toisiaan ja tuovat laadukasta, konvertoituvaa liikennettä sivustolle.

Hakukoneoptimoitu teksti – keinot, huomiot ja vinkit

Lyhyen alustuksen jälkeen pääsemmekin itse asiaan eli keskeisimpiin keinoihin, joiden avulla tekstien hakukoneoptimointi onnistuu. Koska keinoja on useita, olen nostanut esiin vain oleellisimpia perusasioita, jotka jokainen sisältöjä kirjoittava voi huomioida. Hakukoneoptimoinnista on kirjoitettu erittäin paljon, ja hyödyllisiä artikkeleita aiheesta löydät esimerkiksi Backlinkon ja MOZ:n tai Mangoolsin blogista, josta löydät myös hyviä oppaita SEO-aloittelijalle. Suosittelen myös tutustumaan Googlen omaan Webmaster Guidelines -ohjeistukseen.

SEO-tekstejä kirjoittaessa on tärkeää muistaa aina huomioida käyttäjäkokemus. Kirjoita lähtökohtaisesti ihmiselle, älä hakukoneelle. Harjaantunut SEO-kirjoittaja pystyy sulavasti ja tasapainoisesti yhdistämään hakukoneoptimoidun tekstin ja hyvän käyttäjäkokemuksen.

Koska blogissa on tuhti paketti asiaa, voit myös klikata oheisen linkkilistauksen kautta suoraan sinua kiinnostavaan aiheeseen.

Avainsanat

Hakukoneoptimoitu teksti perustuu avainsanoihin (engl. keyword). Myös hakusana tai hakutermi ovat tässä yhteydessä käytettyjä sanoja, mutta ne kaikki tarkoittavat samaa. Käytännössä valitset esimerkiksi blogitekstillesi tai palvelua kuvaavalle sivulle tärkeimmän avainsanan, kuten ”hiustrendit 2020” tai ”kauneushoitola”. Ideana on käyttää kyseistä päähakusanaa, sen synonyymeja sekä muita aihepiiriä tukevia sanoja tekstissäsi, jotta Googlen hakubotit tuloksia analysoidessaan noteeraisivat sisältösi ja nostaisivat sen haun tehneen käyttäjän näkyville.

Avainsanassa voi olla useampikin sana, kuten ”naisten hiustrendit 2020”. Tällöin kyseessä on long tail -avainsana. Long tail -avainsanat ovat yleensä vähemmän kilpailtuja ja ne konvertoituvat paremmin, joten niiden löytämiseen kannattaa nähdä hieman vaivaa.

Takaisin listaukseen.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksen ideana on etsiä sellaisia sanoja, joilla käyttäjät hakevat palveluasi ja joita sinun siksi kannattaa käyttää teksteissäsi. Avainsanatutkimus on välttämätön hakukoneoptimoidun tekstin pohjaksi – mutu-tuntuma ei riitä.

Avainsanojen löytämiseen tarkoitetut työkalut kertovat eri sanojen hakuvolyymit, ja näin voit vertailla hakusanojen hyötyä ja toimivuutta. Maksullisia työkaluja löytyy useita (oma suosikkini on erittäin selkeä KWFinder) ja ilmaisversioistakin mukavasti toimiva, monille tuttu Ubersuggest. Googlella on myös oma avainsanatyökalu, mutta sen tulokset ovat nykyään melko ympäripyöreitä, jos sinulla ei ole aktiivista mainostiliä. Muista myös helppo hakutulosanalyysi eli kokeile, mitä tuloksia Google antaa valitsemallasi avainsanalla – ja käy kurkkaamassa, minkälaista sisältöä tulosten takaa löytyy.

KWFinder avainsanatyökalu esimerkki
Esimerkki KWFinder-avainsanatyökalun starttinäkymästä.

Huomioi, että hakuvolyymi ei aina kerro kaikkea. Esimerkiksi sanalla ”parturi” on tuhansia hakuja, mutta mikä on todennäköisyys, että saisit sisältösi sijoittumaan kaikkien kilpailijoiden edelle? Kaikkein kilpailluimman termin sijaan kannattaa harkita matalamman hakuvolyymin avainsanoja tai käyttää tarkempaa long tail -hakusanaa, mutta toki myös kuljettaa suosittua hakusanaa mukana tekstissä.

Takaisin listaukseen.

Lokaali ja hyperlokaali SEO

Yksi näppärä keino etenkin lokaalia eli paikallista näkyvyyttä tavoitteleville on hakusana + paikkakunta -malli. Edellisen kappaleen parturi-esimerkkiin palaten: haku tarkentuu huomattavasti, kun käyttäjä hakeekin omasta kaupungistaan parturia ja kirjoittaa hakukenttään ”parturi Oulu”. Tämä on jokseenkin tunnettu ja käytetty keino.

Hyperlokaali SEO taas sisällyttää tekstiin mukaan paljon tarkempaa paikallisinfoa. Lyhyesti sanottuna, pyri kertomaan mahdollisimman tarkasti, missä yritys sijaitsee tai missä palvellaan – sisällytä mukaan luontevasti kaupunginosa, tiet, lähellä sijaitsevat yritykset ja nähtävyydet.

Takaisin listaukseen.

Keyword density – avainsanojen määrä ja käyttäminen tekstissä

Valittua avainsanaa on käytettävä tekstissä riittävästi, mutta ei liikaa. Kuulostaako epämääräiseltä? Mitään absoluuttista määrää avainsanojen esiintymiselle tekstissä ei ole, mutta hyväksi koettu nyrkkisääntö on 1-2 % tekstistä. Esimerkiksi noin 500 sanan artikkelissa tämä tarkoittaa 5-10 kertaa. Ideana on, että avainsana esiintyy riittävän monta kertaa, mutta ei pomppaa silmille joka paikassa. Sisällytä avainsana ainakin:

  • H1-otsikkoon heti ensimmäiseksi sanaksi jos mahdollista
  • ensimmäiseen tekstikappaleeseen mahdollisimman lähelle alkua
  • kerran muualle leipätekstiin
  • kerran H2- tai H3-otsikkoon
  • mahdollisesti myös viimeiseen, tekstisi päättävään kappaleeseen
  • metatietoihin titleen + kuvaukseen
  • kuvien alt-teksteihin, jos se on tarkoituksenmukaista

Monesti kysytään, voiko avainsanaa taivuttaa. Sitä voi taivuttaa, mutta pyri aina siihen, että käytät hakusanaa perusmuodossa. Vaikka Google ymmärtää suomea, niin sijamuotojen luvattuna ihmemaana ei kannata luottaa siihen, että hakukoneet tunnistaisivat hakusanasi instruktiivi- tai komitatiivimuodossa – sen taidon kun osaa ani harva meistäkään!

Takaisin listaukseen.

Tekstin määrä

Hakukoneoptimoitu teksti on pitkään mielletty pitkäksi, satojen sanojen mittaiseksi tekstiksi. Pituus ei ole itseisarvo eikä tässä, kuten avainsanojen määrässäkään, ole mahdollista antaa mitään tiettyä sanamäärää. Itse olen kuitenkin vielä ”vanhaa koulukuntaa” ja pidempien tekstien kannalla – toki on muistettava, että aihe ratkaisee.

Koen, että pitkissä teksteissä aiheesta on mahdollista kertoa tarpeeksi laajasti ja monipuolisesti; pidempi teksti on vahvempi ja sisältöjä crawlaavat Googlen botit huomaavat, että sivullasi on paljon relevanttia, aiheeseen liittyvää asiaa johon ”tarttua” ja jota kannattaa näyttää. Lisäksi saat rakennettuja linkkejä tasaisesti tekstiin ilman, että joka toinen lause on linkkiä.

Vaikka hakukoneoptimoitu teksti olisikin pitkä, on tärkeää huomioida käyttäjäkokemus. Esimerkiksi verkkosivuilla voit tiivistää kaiken olennaisen ingressiin ja lisätä kappaleen jälkeen jonkin haluamasi CTA:n, jotta kiireisimmät lukijat saavat tarvitsemansa tiedon ja tekevät haluamasi toiminnon. Tarkemmin asiaan perehtyvät lukevat koko sivusi, ja aivan tekstin loppuun kannattaa sijoittaa taas jokin CTA tai vaikkapa ”takaisin ylös” -nappi.

Takaisin listaukseen.

Tekstin laatu

Usein kuulee puhuttavan ”laadukkaasta sisällöstä”. Käsite on laaja ja voi eri yhteyksissä tarkoittaa eri asioita, mutta SEO-teksteissä koen sen tarkoittavan eritoten uniikkia tekstiä sekä hyvää suomen kieltä. Google voi rankaista duplikaattisisällöistä, joten pyri aina omin sanoin kertomaan aiheestasi – älä kopioi tekstejä kilpailijalta. Oikeakielisyys, tekstien kappalejako ja otsikointi viestittävät tekstin jäsentelystä ja siitä, että sen on kirjoittanut oikea ihminen. Googlen – ja lukijoidesi – silmissä se on laatua.

Takaisin listaukseen.

Otsikointi

Hyvä otsikointi ei vain ohjaa lukijaa, vaan vaikuttaa tekstiesi hakukonelöydettävyyteen. Otsikoilla on painoarvoa kun Googlen hakurobotit crawlaavat sisältöä läpi. Itse olen tottunut käyttämään otsikkotasoja H1-H3. Alemmat otsikkotasot ovat hieman turhia, sillä harvoin asiaan mennään niin metatasolle, että tarvetta olisi H4- tai H5-otsikoille.

H1-otsikko on pääotsikko, jonka tulisi sisältää tärkein hakutermisi heti ensimmäisenä tai ainakin lähellä otsikon alkua. Otsikko kannattaa yrittää pitää mahdollisimman napakkana. Myös H2- ja H3-otsikkotasoille kannattaa sijoittaa hakusanoja, mutta käytä myös ns. luonnollisia otsikoita – näin teksti ei näytä niin optimoidulta.

Otsikkojen looginen järjestys sivustolla on tärkeää; H1-otsikkoa seuraa H2-otsikko, ja sitä H3-otsikko jos aihetta tarvitsee syventää. Huomioi, että otsikkotasot eivät ole muotoilua varten. Tällä tarkoitan sitä, että tekstin sekaan ei kannata otsikoida kappaleita H5-tägillä vain siksi, että se näyttää paremmalta kuin isompikokoinen H2. Tällöin kannattaa fiksata otsikoiden tyylit vastaamaan paremmin tarkoitusta, eikä sotkea otsikkotasojen loogista järjestystä.

Takaisin listaukseen.

Sivuston rakenne ja hierarkia

Sivuston rakenne ja hierarkia ovat omasta mielestäni yksi tärkeimmistä asioista hakukoneoptimoitua sivustoa rakennettaessa. Erityisen lähellä omaa sydäntäni on oikeaoppinen palveluiden tai vastaavien asiakokonaisuuksien jaottelu: aivan liian usein näkee sivustoja, joissa yhteen sivuun on ympätty yrityksen viisi tärkeintä palvelua. SEO:n näkökulmasta tämä on puhtaasti hölmöä.

Google arvostaa sivuston hyvää hierarkiaa ja asioiden loogista löytymistä, sillä se haluaa palvella käyttäjiään mahdollisimman hyvin. Käytännössä tämä tarkoittaa sujuvaa käytettävyyttä ja tietojen löytymistä helposti. Kun palvelut ovat omilla sivuillaan, käyttäjä löytää nopeasti häntä kiinnostavan informaation, jokaisen palvelun tekstisisältö saadaan optimoitua sekä sitä kautta parannettua sivuston laatua ja löydettävyyttä. Jokaiselle sivulle saadaan myös oma url, johon mahdollisesti saa sijoitettua kyseisen sivun päähakutermin. Lisäksi saadaan luotua vahvaa sisäistä linkitystä.

Sivuston rakenne vaikuttaa osaltaan myös mainonnan toimivuuteen

Oikeaoppinen sivuston rakenne vaikuttaa välillisesti myös Google-mainonnan laatuun, sillä mainontaa saadaan ohjattua tarkasti juuri oikeaa sisältöä käsittelevälle sivulle. Oletko itse koskaan törmännyt tilanteeseen, että olet klikannut kiinnostavaa mainosta ja kun ländäät sivulle, informaatio mainostetusta tuotteesta/palvelusta on olematonta? Tässä kohtaa ostohousut usein tipahtavat nilkkoihin ja poistut sivustolta lukemaan kilpailevan yrityksen parempaa selontekoa tuotteesta/palvelusta. Kun palvelut on jaoteltu oikein ja olet nähnyt vaivaa sisältöjen eteen, saat myös pidettyä asiakkaan sivustolla ja houkuteltua hänet ostamaan.

Takaisin listaukseen.

Metatiedot

Metatiedot ovat julkaisujärjestelmään syötettävät lyhyet ”tunnistetekstit”, jotka näkyvät käyttäjille hakutuloslistauksessa. Metatiedot koostuvat titlestä eli otsikosta ja descriptionista eli kuvauksesta. Ideana on määrittää lyhyet, klikkaamaan houkuttelevat tekstit, jotka erottavat sivustosi kilpailijoiden joukosta hakutuloksissa. Metatietoja rajoittavat merkkimäärät, joten jos merkkejä on liikaa, teksti katkeaa kesken. Google saattaa myös nostaa syötetyn descriptionin tilalle hakua paremmin vastaavan tekstin, kuten alla olevassa esimerkissä on käynyt.

Metatiedot esimerkkikuva OSG Agencyn blogi
Esimerkki metatiedoista. Google on syrjäyttänyt syötetyn descriptionin.

Metatiedot on valjastettu myös SEO-käyttöön, ja niihin voi sijoitella tärkeitä avainsanoja. Erityisesti metatiedoissa on hyvä punnita käytettävyys/houkuttelevuus vs. hakukoneoptimoitu teksti. Mikäli koostat metatiedot paksut SEO-lasit silmillä, houkuttelevatko ne oikeasti klikkaamaan? Jos taas jätät SEO-kulman kokonaan pois, kiilaavatko kilpailijat ohitsesi?

Metatiedoilla ei ole yksistään valtavaa merkitystä löydettävyyteen, mutta ne ovat yksi kokonaisuuden osa, joka on hyvä huomioida. Tärkeintä on, että syötät metatietoihin jotain – muuten Google nappaa sivun tiedoista itse valitsemansa tiedot, eivätkä ne aina ole parhaat mahdolliset.

Takaisin listaukseen.

Linkitys – sisäinen, ulkoinen ja backlinkit

Linkitys ei suoranaisesti liity hakukoneoptimoidun tekstin kirjoittamiseen, mutta se on kuitenkin tärkeä keino vahvistaa sisällön löydettävyyttä. Lisäksi linkityksellä on keskeinen rooli kävijän ohjaamisessa sivustolla tai yksittäisessä tekstissä. Linkitys jakaantuu karkeasti kolmeen osaan, joita ovat sisäinen linkitys, ulkoinen linkitys ja backlinkit.

Sisäinen linkitys tarkoittaa verkkosivustolla sivujen keskinäistä linkittämistä. Esimerkiksi verkkosivuilla etusivulta ohjataan linkityksillä lukemaan lisää eri palveluista tai sisältösivuja voi linkata keskenään. Pyrkimyksenä on, että joka sivulle johtaisi linkki ja joka sivulta johtaisi linkki; näin Google ”huomaa” kaikki sivut. Ideana on paitsi palvella ja ohjata käyttäjää, myös rakentaa sivustosta vahva kokonaisuus.

Ulkoinen linkitys tarkoittaa sivustolta tai esimerkiksi blogikirjoituksesta ulospäin johtavia linkkejä. Ulkoiset linkit voivat johtaa esimerkiksi erilaisille auktoriteettisivustoille, tutkimuksiin, uutisiin tai muihin vastaaviin kohteisiin.

Linkit ulkoisilta sivustoilta eli backlinkit tarkoittavat sinun sivullesi tai sivustollesi johtavia linkkejä. Backlinkit ovat haluttuja, koska ne kertovat Googlelle, että sisältösi on linkittämisen arvoista. Mitä enemmän laadukasta backlinkkausta, sitä paremmin sisältösi pärjää hakutuloksissa. Voit pyytää backlinkkausta eri yhteistyötahoilta ja varmistaa, että esimerkiksi yrityksen sivustolle linkataan kaikista niistä lähteistä, missä yrityksesi yhteystiedotkin ovat. Muista myös somelinkkaukset.

Linkkien rakentamisesta löytyy paljon tietoa niin suomeksi kuin englanniksikin – kurkkaa esimerkiksi tämä Wordstreamin Link building -opastus.

Takaisin listaukseen.

Valitse taistelusi – hakukoneoptimoitu teksti ei sovi joka paikkaan

Hakukoneoptimoitu teksti ei ole tarkoituksenmukaista kaikessa kirjoittamisessa. Esimerkiksi luovissa mainoskampanjoissa on aivan turhaa miettiä sitä, onko slogan hakukoneystävällinen tai löytyykö display-bannereiden teksteistä avainsanoja.

Sen sijaan kampanjaa tukevat digitaaliset sisällöt, kuten verkkosivut, blogiartikkelit ja muut verkkoon tuottamasi tekstisisällöt ovat ehdottomasti alustoja, joihin hakukoneoptimoitu teksti sopii ja joissa sitä kannattaa hyödyntää.

Ihan loppuun haluan kuitenkin vielä kertauksen vuoksi muistuttaa, että käyttäjäkokemus ohjaa kaikkea kirjoittamista. Paraskin SEO-teksti on epäonnistunut, mikäli lukijan sijaan on kosiskeltu pelkkää hakukonetta.

Kirjoittaja on OSG Agencyn Content Specialist. Voisiko hakukoneoptimoitu teksti sopia sinun digisisältöihisi? Mietitään asiaa yhdessä – ota yhteyttä, niin suunnitellaan yrityksellesi parhaat mahdolliset ratkaisut.

Mirva Tapio

Content Specialist

LinkedIn
Takaisin blogiin