Miten syntyy maistuva pakkausuudistus? Case Myllyn Paras OATGOODS
Miten syntyy maistuva pakkausuudistus? Myllyn Paras OATGOODS-tuotesarjan pakkauksia lähdettiin uudistamaan myyntikentältä ja asiakasrajapinnasta saadun palautteen perusteella.
OATGOODS-tuotteiden juju on Myllyn Parhaan kehittämässä, täysjyväkaurasta ja rypsiöljystä valmistetussa ainesosassa, OATGOODSissa, joka antaa tuotteille hyviä käyttö- ja makuominaisuuksia. Tuotteiden mainosviestin – Yllättäviä kaurauutuuksia – mukaisesti Oatgoodsia on lisätty laajan valikoimaan Myllyn Paras -tuotteita mysleistä granoloihin, pikapuuroista välipalakekseihin. Löytyypä täysjyväkauraa ja rypsiöljyä Myllyn Paras Risottoriisistäkin. Uusin aluevaltaus ovat texmex-tortillat.
Arvostettu brändi näkyviin
Asiakkaamme selkeässä briiffissä korostettiin, että tuoteryhmä tarvitsee erottuvan ulkoasun, jossa Myllyn Paras nostetaan pakkausdesignissa ansaitsemaansa arvoon. Hyvinkäällä sijaitseva Myllyn Paras on Suomen yhdenneksitoista arvostetuin elintarvikebrändi (2019) ja se on valittu myös Suomen kolmanneksi vastuullisimmaksi brändiksi vuonna 2020.
Pakkausuudistuksessa säilytettiin klassisesta Myllyn Paras -designista tuttu, valkoisella taustalla oleva logo ja musta tuotenimi, jotka tekevät tuotteesta ensi silmäyksellä tunnistettavan, vaikka muuten OATGOODS-tuotteille on tehty omat linjaukset.
OATGOODSin brändivärinä on kirkas keltainen. Halusimme tuoda pakkauksiin mukaan myös raikkaat, vahvat ja tuotteiden sisällön mukaan erottuvat ja helposti tunnistettavat väripinnat.
Typografialla haettiin leikkisyyttä selkeydestä tinkimättä. Kuluttajan ei tarvitse arvailla tuotteen nimeä, ja myös pakkauksen elementeille selkeytettiin vakiopaikat informaation löydettävyyden parantamiseksi.
Herkullisuus ennen kaikkea
Pakkaussuunnittelussa lähdimme liikkeelle tuotteesta ja sen herkullisuudesta. Myös pakkauksessa haluttiin näyttää valmis, helposti ymmärrettävä annos, jotta kuluttajan on helpompi sisäistää tuotteen sisältö ja mahdollinen tarjoiluehdotus.
Pääkuvat suunniteltiin ja kuvattiin erikseen: tuotimme kaikille tuotteille kuvausta varten omat väritaustat, joiden päälle rakensimme valmiit ja runsaat annokset. Kuvat rakennettiin sopimaan jo pohjustettujen suunnittelupohjien päälle jotta ne kokonsa ja muodon puolesta istuivat pakkauksiin täydellisesti. Ja koska pakkausten facekuvat haluttiin tunnistettaviksi mainonnan kautta, niin suunnittelimme jo valmiiksi kuviin toiminnallisuuksia digimedioita varten.
Kuvaajana projektissa toimi Mikko Mäntyniemi ja reseptien suunnittelijana ja ruokastylistinä Kati Pohja. Kiitos yhteistyöstä osaavalle tiimille!
Onnistumisen kruunaa tietenkin tyytyväinen asiakas. Lainaan tähän loppuun Myllyn Paras Oy:n markkinointijohtaja Johanna Kemppisen terveiset:
”Yhteistyö OSG:n kanssa on ollut alusta asti lämminhenkistä, energistä ja tuloksekasta. Haastava OATGOODS-uudistus on nyt saatu hyvään alkuun ja tästä on hienoa jatkaa yhdessä eteenpäin.”
Kiitos. Jatketaan!
Kirjoittaja on OSG Agencyn Creative/AD ja pitkän linjan mainonnan ammattilainen, jonka vastuulla ovat asiakastöiden kattotason linjaukset. Myllyn Paras -bränditiimissä hänen kanssaan ovat työskennelleet tiiviisti Planner/Copywriter Virve Passi, Graphic Designer Olli Hakkarainen, Project Manager Essi Jaakkola, Client Services Director Matti Rautiainen ja Digital Director Teemu Väliheikki.
Takaisin blogiin