Blogi
Näin varmistat, että brändisi löytyy tekoälyn aikakaudella
Torstaina 25.9.2025
Perinteiset hakukonenäkyvyyden strategiat ovat murroksessa. Asiakkaat saavat yhä useammin vastauksensa suoraan hakutulossivuilta ja tekoälyavustajilta. Tämä muuttaa radikaalisti sitä, miten yritysten kannattaa rakentaa sisältöään ja tavoittaa asiakkaita.
Niin kutsuttu Zero-click-haut, joissa käyttäjä saa tarvitsemansa tiedon suoraan hakutulossivulta ilman tarvetta klikata verkkosivulle, ovat yhä yleisempiä. Tällaisia hakutuloksia voi tulla esimerkiksi Googlen Featured Snippet -bokseista, Knowledge Panel -paneeleista tai paikallisista hakutuloksista. Lisäksi tekoälyalustojen haut, kuten ChatGPT, Copilot ja Google Gemini, ovat nousseet merkittävään rooliin, kun käyttäjät hakevat vastauksia suoraan tekoälyltä ilman perinteisiä verkkosivuklikkauksia. Google-haku on vastannut tähän trendiin ottamalla käyttöön AI Overviews -toiminnon, jonka tuloksena hakutulossivut sisältävät nyt tiivistelmiä. Tämä on johtanut klikkauksien vähenemiseen, kun käyttäjät löytävät vastauksensa suoraan hakutuloksista.
SparkToron mukaan yli 50% USA:n ja EU:n hauista päättyy nykyään ilman klikkausta. Hakukonemarkkinoijan näkökulmasta tässä on kuitenkin huomioitava se, että Sparktoron nostamassa tutkimuksessa on pohjadatana miljardeja Google-hakuja, joista vain tietty osa on sellaisia joissa ylipäätään oli esim. hakusanamainontaa osallisena. Vuonna 2023 tehdyssä tutkimuksessa Google Ads -mainonnan osuus kaikista hauista oli alle 20%. Yhtä lailla myös SEO-puolella ne kontekstit, joissa yritykset lähtökohtaisesti haluavat näkyä eivät välttämättä (riippuen toimialasta) korreloi suoraan kokonaishakudatan trendien kanssa. Isossa kuvassa SparkToron artikkelin luvut kuitenkin todistavat varsin merkittävää muutosta hakukäyttäytymisessä, mikä tarkoittaa, että yritystenkin on alettava löytää uusia tapoja tavoittaa ja sitouttaa asiakkaitaan myös zero-click-hakujen maailmassa. Kun tähän vielä lisätään se, että Bain & Companyn mukaan jopa 80 % käyttäjistä luottaa nykyään tekoälyvastauksiin on entistä perustellumpaa yrityksille ottaa huomioon tekoälylöydettävyys markkinoinnin strategiassaan.
Miten varmistat, että brändisi löytyy tekoälyn vastauksissa?
Zero-click-maailma vaatii uudenlaisen lähestymistavan, jossa korostuvat kaksi keskeistä käsitettä: Generative Engine Optimization (GEO) ja E-E-A-T.
GEO tarkoittaa yrityksen sisällön optimointia nimenomaan tekoälypohjaisia hakutuloksia varten. Princetonin yliopiston tutkimuksen mukaan tämä edellyttää strategisia toimenpiteitä, kuten uskottavien lähdeviittausten, relevanttien tilastojen ja asiantuntijasisällön korostamista. Tällaisia luotettavia lähteitä on Wikipedia sekä ansaittu media, jotka kummatkin tulee ottaa haltuun myös tekoälylöydettävyyden näkökulmasta. Nyt sisältöä ei luoda vain ihmisille, vaan myös tekoälyä varten, jotta se voi poimia tiedot helposti ja esittää ne luotettavana vastauksena. Tähän auttaa strategisten ja sisällöllisten toimenpiteiden lisäksi tekniset ratkaisut sivustolle kuten Schema.org -merkinnät sekä sivuston rakenteelliset ratkaisut kuten FAQ-osiot.
SEO-puoleltakin tuttu käsite E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trust) eli Googlen hakukoneiden arviointiperuste, nousee nyt entistä tärkeämpään rooliin. Sisältöjen tulee olla aitoja, asiantuntevia ja luotettavia, jotta ne nousevat esiin tekoälypohjaisissa vastauksissa. Euroopan Unionin uusi sääntely, kuten Digital Markets Act, tukee myös tätä läpinäkyvyyden vaatimusta, mikä tarjoaa yrityksille mahdollisuuden rakentaa maineen kannalta kestävää ja uskottavampaa sisältöä.
Tekoälylöydettävyyden optimoinnin pääteemat pähkinänkuoressa:
- Sisältö, joka vahvistaa asiantuntemusta ja uskottavuutta (E-E-A-T)
- Ajantasainen, rakenteinen tuotedata (schema.org, FAQ)
- Luotettavat lähteet (Wikipedia, ansaittu media)
Tekoälylöydettävyyden nykytilan kartoitus ja kehittämissuunnitelma OSG:ltä
Sen sijaan, että jäisit yksin, OSG:n tekoälylöydettävyyden nykytilan kartoitus ja kehittämissuunnitelma tarjoaa kattavan tavan valmistautua tulevaan. Analyysi käy läpi yrityksesi nykytilanteen ja antaa konkreettiset toimenpiteet, jotta voit muuttaa muutoksen kilpailueduksi.
- Nykytilan kartoitus: Ymmärrä, miten toimialasi on edustettuna generatiivisissa hauissa ja miten yrityksesi positioituu kielimallien vastausuniversumeissa.
- Yksityiskohtaiset toimenpide-ehdotukset: Saat konkreettiset seuraavat askeleet tekoälylöydettävyyden parantamiseksi. Toimenpiteisiin kuuluvat muun muassa uskottavuuden ja auktoriteetin (E-E-A-T) rakentaminen sekä tekniset optimoinnit, kuten schema.org-merkinnät.
- Tulevaisuuden potentiaalin hyödyntäminen: Tämän strategisen lähestymistavan avulla et pelkästään sopeudu muutokseen, vaan hyödynnät tehokkaasti tulevia trendejä ja varmistat, että brändisi on edelläkävijä tekoälylöydettävyydessä; se antaa parhaimmillaan valtavan kilpailuedun kun zero-click-ilmiö yleistyy ja kielimallit ohjaavat yhä isompaa osaa tietoa hakevista kuluttajista.
Haluatko tietää, miten voit valmistautua tulevaan ja hyödyntää tekoälylöydettävyyttä kilpailuetuna?
Ota yhteyttä meihin>>
Lähteet:
Tieteelliset tutkimukset
- Princeton University (2024): ”GEO: Generative Engine Optimization”
Data-analytiikka ja tutkimusraportit
- SparkToro (2024): ”2024 Zero-Click Search Study: For every 1,000 EU Google Searches, only 374 clicks go to the Open Web”
- Bain & Company (2025): ”Goodbye Clicks, Hello AI: Zero-Click Search Redefines Marketing”
- Semrush (2025): ”AI Overviews Study: What 2025 SEO Data Tells Us About Google’s Search Shift”
- seoClarity (2025): ”Impact of Google’s AI Overviews: SEO Research Study”
Viralliset lähteet
- Google (2024): ”AI Overviews in Google Search expanding to more than 100 countries”
- Google Developers: ”Intro to How Structured Data Markup Works”
- Search Engine Journal: ”Google E-E-A-T: What Is It & How To Demonstrate It For SEO”
- Here’s a rare look at Google’s most lucrative search queries https://www.theverge.com/2023/11/1/23941766/google-antitrust-trial-search-queries-ad-money