Perjantaina, 25.11.2022

Onko verkkosivustosi analytiikka valmiina ensi kesää varten? Ota käyttöön GA4

Uusi Google Analytics 4 korvaa Universal Analyticsin

Google vahvisti, että sen Universal Analytics -työkalu poistuu käytöstä heinäkuussa 2023. Tyhjän päälle käyttäjät eivät jää analytiikan suhteen, mutta toimia kuitenkin tarvitaan.

Tässä artikkelissa kerromme sinulle analytiikan seuraavasta askeleesta eli Google Analytics 4:stä ja siitä, mikä kaikki muuttuu uuden työkalun myötä.

Miksi Google Analytics 4?

Googlen omien sanojen mukaan yhtenä kiihdyttimenä Google Analytics 4:n kehitykselle toimivat tiukentuneet tietosuojakäytännöt. Esimerkiksi keksitön (cookieless) seuranta on mahdollista GA4:n myötä. Toisena painopisteenä on tarjota kattavampi näkymä sivulla vierailevien ja mahdollista mobiiliapplikaatiota käyttävien asiakaspolusta.

Muutokset käytännön tasolla

Käyttäjälle näkyvin muutos on päivitetty käyttöliittymä. Vielä enemmän on tapahtunut pinnan alla: ehdottomasti merkittävin muutos on siinä, miten käyttäjätietoa kerätään. Google on listannut tänne kaikki ne tapahtumat, joita GA4 alkaa keräämään automaattisesti, kun se on aktivoitu.

Tapahtumapohjainen tiedonkeruu

Universal Analyticsissa dataa kerättiin istuntopohjaisesti (sessions), kun taas GA4:ssä tiedonkeruu tapahtuu tapahtumapohjaisesti (events). Toisin sanoen uusi analytiikka keskittyy siihen, mitä vierailija tekee verkkosivustollasi eikä niinkään siihen, kuinka kauan hän on viettänyt siellä aikaa. Tapahtumapohjaisuuden ansiosta esimerkiksi konversioiden määrittäminen on huomattavasti helpompaa kuin Universal Analyticsissa.

Google Analytics 4:n tapahtumapohjainen tiedonkeruu
Uusi Google Analytics 4 kerää tietoa tapahtumapohjaisesti (events) aiemman istuntopohjaisuuden (sessions) sijaan.

Alla olevassa esimerkissä GA4 on asennettu tuoreelle verkkosivustolle. Tarkempia määrityksiä ei ole toistaiseksi tehty. Tässä esimerkkitapauksessa lomakkeen täyttäminen ja lähettäminen on varsin luonnollinen konversio. Tapahtumapohjainen seuranta erottuu tässä tapauksessa eduksi, sillä jos form_start -tapahtumia on runsaasti, mutta form_submit -tapahtumia ei juurikaan, voidaan päätellä, että lomakkeen täyttö on liian pitkä tai raskas toimenpide.

GA4 tapahtumapohjainen seurantanäkymä
Tässä esimerkissä GA4:n tapahtumapohjainen seuranta auttaa ymmärtämään aiempaa paremmin, miksi haluttua konversiota ei ole saavutettu.

Yksi hallintanäkymä verkkosivuston ja mobiiliapplikaation analytiikalle

Osana asiakaspolun selkeyttämistä, Google Analytics 4 osaa yhdistää verkkosivustoanalytiikan ja mobiiliapplikaation analytiikan. Molempien alustojen käyttäjät saadaan kuljetettua kohti tavoitetta ja seuranta onnistuu yhden hallintanäkymän kautta.

Uusi valikkorakenne

Yksittäiselle käyttäjälle muutoksen suurin shokki lienee käyttöliittymän valikkorakenteen virtaviivaistaminen. Aktiivinen Universal Analyticsin käyttäjä oppii kuitenkin nopeasti muuttuneet rakenteet ja löytää kaipaamansa tiedot uudesta ympäristöstä.

Google Analytics 4:n uusi selkeämpi valikkonäkymä
Google Analytics 4:n valikkorakenne on selkeämpi kuin Universal Analyticsissa.

Jos Universal Analytics on ollut vähäisellä käytöllä, niin selkeämpi valikkorakenne ja niiden takaa löytyvät työkalut oppii hyvin todennäköisesti nopeammin kuin UA:n valikkojen syövereistä löytyvät työkalut.

Kyseessä ei siis ole pelkkä pintaremontti, vaan aidosti hyödyllinen uudistus.

Ota Google Analytics 4 käyttöön mahdollisimman pian

Kannustamme kaikkia Universal Analyticsin nykyisiä käyttäjiä aktivoimaan Google Analytics 4:n mahdollisimman nopeasti. Tarkoitus on saada GA4 keräämään dataa jo nyt, että vertailukelpoista dataa on mahdollisimman paljon siinä kohtaa, kun Universal Analytics lakkaa keräämästä dataa. Jos käyttöönoton suorittaa vielä vuoden 2022 puolella, ehtii dataa kerryttämään reilut kuusi kuukautta.

GA4:n aktivointi ei vaikuta nykyisen Universal Analytics -mittauskokonaisuuden (property) toimintaan. Mittauskokonaisuudet toimivat mainiosti rinnakkain, eivätkä aiheuta ongelmia datan kerryttämisessä.

Uuden mittauskokonaisuuden pikainen aktivointi kannattaa myös siksi, että käyttäjälle jää enemmän aikaa esimerkiksi konversioiden integroimiseen. Tämä siis siinä tapauksessa, jos automaattisesti kirjautuvat tapahtumat (events) eivät vastaa UA:n puolelle luotuja konversioita. Esimerkiksi sivulla vietettyyn aikaan sidottua konversiota ei ole tarjolla GA4:ssä.

Universal Analytics palvelee vielä heinäkuun jälkeenkin

Vannoutuneet Universal Analyticsin käyttäjät voivat jatkaa suosikkinsa käyttöä vielä heinäkuun jälkeenkin. Google lupailee Universal Analytics -mittauskokonaisuuden olevan käytettävissä ainakin puoli vuotta vielä heinäkuun jälkeenkin. Toki tarkasteltavissa on ainoastaan data, joka on kerätty ja prosessoitu ennen 1. heinäkuuta 2023. Siitä eteenpäin ajantasainen tieto löytyy ainoastaan GA4:n kautta.

Jos Google Analytics 4 -mittauskokonaisuuden käyttöönotto tuntuu turhan työläältä tai tai konversioiden integrointiin ei ole aikaa, ota meihin yhteyttä! Autamme mielellämme saamaan analytiikan ajoissa kuntoon.

Artikkelin kirjoitti Digital Marketing Specialistimme Antti, joka yhdessä muun digitiimin kanssa mahdollistaa asiakkaidemme sujuvan, seurattavan ja tietysti tuloksellisen digimarkkinoinnin.

Antti Voutilainen

Digital Marketing Specialist

Vesa Kajander

Business Director, Digital Marketing & Analytics

050 575 2554
Takaisin blogiin