OSG kehittää: fokuksessa digimarkkinointiprojektit
Organisaatioiden sisäisestä kehittämisestä puhutaan paljon, mutta kyseinen sanakolmikko ei sellaisenaan aiheuta kovin suuria intohimoja. Vaikka termi kuulostaa yhtä kuivakalta kuin vuoden 1968 talouskatsaus, on kuitenkin nähtävä tylsän jargonin taakse. Kehittäminen ja sitä kautta kehittyminen on mille tahansa yritykselle elinehto, sillä paikalleen ei voi jäädä.
Tällä viikolla OSG Agencyn digimarkkinoinnin ydintiimi aloitti yhteisen sisäisen kehitysprojektin, joka polkaistiin käyntiin neljän tunnin tehokkaalla työpajalla Turun toimistolla. Projektin tavoitteena on kirkastaa se, miten takaamme palveluidemme nykyisen korkean laadun asiakkaillemme joka tilanteessa ja miten saamme skaalattua tekemistämme ylöspäin. Sparrailuavuksi olemme saaneet kaksi kovaa markkinoinnin ammattilaista, Ilkka Pornan sekä Ville Torisevan.
Selvitetään nykytilanne ja löydetään ydinosaaminen
Kehittäminen ei tarkoita sitä, että hylätään kaikki vanha ja käännetään kaikki päälaelleen vain kääntämisen ilosta. Parhaimman tuloksen saa, kun osaa erottaa jyvät akanoista: näin yritys voi rohkeasti hylätä toimimattomat palvelut ja panostaa ydinosaamiseensa sekä kasvupotentiaalia omaaviin palveluihin.
Tämä on fokuksessa myös meidän kehittämisprojektissamme. Ensimmäisen päivän aikana kävimme läpi nykyisiä toimintamallejamme: mitä eri työtehtäviä projekteissamme on, mitä työvaiheita tehtäviin sisältyy, kuinka vahvasti eri henkilöt ovat mukana eri vaiheissa ja niin edelleen. Lisäksi pohdimme muun muassa omaa kulttuuriamme niin OSG:n kuin pöydän ääressä istuvan tiiminkin tasolla sekä erottuvuustekijöitämme ja sitä, millä tavoin tuomme niitä esille.
Kun nykytilanne on selvillä, on mahdollista löytää ratkaisut siihen, miten toimintaa pitää kehittää saavuttaaksemme tavoitteemme palvelun laadun takaamisesta sekä sen skaalautuvuudesta ylöspäin. Tähän pureutumista aloitimme toisena työpajapäivänä.
Löydöksiä myös asiakasrajapinnasta
Omien löydöstemme tueksi saimme lisäksi mielenkiintoista faktaa siitä, mitä asiakasrajapinnassa markkinointikumppanilta oikein toivotaan – ja siitä, mitä ei toivota. Nämä tiedot laittoivat meidät pohtimaan muun muassa sitä, miten palveluista oikein viestitään. Saammeko kerrottua selkeästi, mitä teemme? Ymmärretäänkö ydinviestimme ja jos ei, niin mitä voisimme tehdä asialle?
Enemmän kuin pelkkä projekti
Kehitysprojektien haasteena nähdään usein se, että nimensä mukaisesti ne jäävät projekteiksi – hankkeeksi, joka alkaa, loppuu ja unohtuu. Oikea haaste on kuitenkin siinä, että toimintaa aidosti muutetaan. Oma digikehitysprojektimme on vasta alussa, ja kahden ensimmäisen työpajapäivän jälkeen tiimin tunnelmat vaihtelivat innostuksesta jännitykseen ja positiiviseen hämmennykseen. Yhteistä meille oli kuitenkin se, että aloitetun työn tärkeys oli kaikille selvä. Fokuksessa on nyt oman toiminnan ja asiakkaiden palvelemisen kehittäminen entistä paremmaksi – ja mikäs olisikaan sen motivoivampaa?
OSG Agency on Turussa ja Helsingissä toimiva mainostoimisto, joka luottaa erityisesti datan ja luovan suunnittelun liittoon. Ota yhteyttä!
Takaisin blogiin