Drone-kuvaus markkinoinnissa

Drone-kuvaus markkinoinnissa OSG Agency Samu Jaakola

Drone-kuvaus markkinoinnissa

Ilmakuvaus tuo paljon mahdollisuuksia markkinointiin ja mainontaan. Etenkin nelikopterit, eli tuttavallisemmin dronet, ovat tuoneet helpommin lähestyttävän alustan ilmakuvaukseen. Kaupallinen drone-kuvaus on alkanut yleistyä, koska droneilla on mahdollista toteuttaa mitä mielikuvituksellisimpia kuvauksia aina still-kuvista päätähuimaavan vauhdikkaisiin videototeutuksiin.

Upeat mainoskuvat eivät kuitenkaan synny itsestään. Tässä kirjoituksessa avaan hieman sitä, mitä tarvitsee ottaa huomioon, jos drone-kuvaus markkinointitarkoituksissa kiinnostaa. Vaikka et itse olisikaan hankkimassa kuvauskalustoa vaan ostamassa palvelut yhteistyökumppanilta, on tilaajanakin hyvä olla tietoinen esimerkiksi lainsäädännöstä sekä kalustovaihtoehdoista.

Ilmakuvaus dronella vaatii perehtymistä

Ilmakuvauksen aloittaminen on nykyään varsin helppoa markkinoilla olevan laajan tarjonnan vuoksi. Suinpäin lennättämään ei kuitenkaan kannata lähteä ilman asianmukaista perehtymistä itse lennättämiseen sekä siihen liittyviin rajoituksiin ja lakiin. Keskeiset säädökset ja ohjenuorat löytyvätkin kätevästi yhdestä osoitteesta: www.droneinfo.fi.

Lakiin on kuitenkin tulossa isojakin muutoksia, sillä EU:n valmistelemaa drone-asetusta aletaan soveltamaan Suomessa 31.12.2020 alkaen. Tarkempia muutoksia ja asetuksia tulee seurata ajankohtaisesti droneinfo-sivuilta, mikäli aiot itse aloittaa lennättämisen. Jos ostat drone-kuvausta ulkopuolelta, varmista, että lainalaisuudet ovat yhteistyökumppanillasi tiedossa.

Mainoskuvat dronella – uutta vinkkeliä markkinointiin

Dronella mainoskuvat onnistuvat täysin uudesta näkökulmasta, koska kuvauskopteri pääsee paikkoihin, jonne muuten ei pääsisi.

Minkälaisia droneja sitten on olemassa ja mitä erilaiset kopterit mahdollistavat?

Droneja löytyy niin monessa eri kokoluokassa kuin vain harrastajia ja osaajiakin on, sillä moni ammatikseen kuvaava kasaa itse laitteistonsa vastaamaan tarvittavaa kantokuormaa tai käyttökohdetta. Pääpiirteittäin voidaan sanoa, että kopterikokoja löytyy isoista hexakoptereista (jotka kantavat isojakin videokameroita tai järjestelmäkameroita) aina suojatuilla potkureilla varusteltuihin, actionkameraa kantaviin FPV-koptereihin asti.

Kuvauskopteri

DJI Inspire on esimerkki isommasta ammattilaistason kopterista. Kuva: Unsplash

Käyttövalmiita paketteja, jotka sisältävät kaiken tarvittavan ilmakuvauksen aloittamiseen (kopteri sisäänrakennetulla kameralla, ohjain, akut, laturi ja käyttöohjeet) löytyy markkinoilta moneen lähtöön ja tarpeeseen helpottaen alkuun pääsemistä huomattavasti.

Minkälainen on sopiva drone markkinointitarkoituksia ajatellen?

Yleisimmin markkinoinnissa ilmakuvaa kuvatessa käytetään vakaata korkearesoluutioista kuvaa tuottavaa kopteria, jossa kamera on usein 2- tai 3-akselisella gimbaalilla vakautettu.


Asiakkaamme Apetitin uusi brändivideo, jossa hyödynnetty upeasti myös drone-kuvausta (Pablo Films)

Nämä takaavat tasaisen ja tärinättömän videon, mutta rajoittavat jonkin verran kameran nopeutta vaihtaa kuvakulmaa tai kohdetta. Tässä vaiheessa kuvaan astuvat FPV (First Person View)-dronet, jotka ovat kasvattaneet suosiotaan ja edistyneet mekaanisesti viime vuosien aikana.

FPV-dronet vauhtiin ja vaativiin tilanteisiin

FPV-dronet eroavat kuvaukseen tarkoitetuista koptereista siten, että ne ovat yleensä täysin kustomoituja ja itse kasattuja omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan. Nämä kopterit ovat pienempiä ja karsittuja tehopakkauksia, joilla pääosin kisataan tai lennetään vapaata taitolentoa (Freestyle). Yleensä kopterin kamera on vain ohjausta varten eikä kuvanlaadultaan siksi välttämättä sovi markkinointitarkoituksiin, mutta FPV-dronejakin voi hyödyntää kaupalliseen kuvaukseen kopteriin valitusta varustelusta riippuen.

FPV Drone action-kameralla

FPV-kopterit ovat pienempiä ja karsittuja sekä pääosin hiilikuitua. Kuva: Samu Jaakola

Puhtaasti kuvauskäyttöön tarkoitetuista koptereista poiketen FPV-droneissa ei ole GPS-paikannuksia tai automaatioita, vaan lennättäjä hallitsee kopteria täysin manuaalisesti. Tämä nostaa taitokynnystä huomattavan paljon, mutta koska FPV-dronet pystyvät uskomattomiin vauhteihin (ennätysluvut ovat jopa 200Km/h) ja ne ovat ketteriä, mahdollistavat ne aivan uudenlaisia kuvausmahdollisuuksia nopeisiin tilanteisiin tai uniikkeihin kuvakulmiin.


Johnny FPV – päätähuimaavaa videokuvaa viidakosta

Kamerana usein näissä koptereissa käytetään erilaisia action-kameroita niiden keveyden ja pienen koon vuoksi, mutta jotka kuitenkin tarjoavat jopa 4K-videolaatua. Koska kopterit yleensä kasataan itse, mahdollistaa se myös esimerkiksi hyvinkin pienet sisäkäyttöön soveltuvat kopterit.


Tope FPV – erinomainen esimerkki siitä, mitä drone-kuvaus voi tuoda markkinointiisi

Vinkit drone-kuvausta harkitsevalle

Kuten oheisista esimerkkivideoistakin voi huomata, dronella saatu materiaali on näyttävää ja mahdollisuuksia erilaisiin ilmakuviin on hyvin paljon. Jos innostuit ilmakuvauksesta ja haluaisit hyödyntää sitä markkinoinnissa, ennen oman kuvauskaluston hankintaa kannattaa miettiä ainakin seuraavia asioita:

  • Mitä kuvataan? Tarvitaanko todella korkealaatuista videota vai riittääkö esimerkiksi FullHD-resoluutio käytössä?
  • Missä kuvataan? Onko alueella sallittu lennättäminen, vai tarvitaanko hakea poikkeuslupaa? Entä onko ideana kuvata sisätiloja?
  • Onko teillä omasta takaa kalustoa jota hyödyntää tai tiedossa joku lennättämisen taitava?

Jos omasta takaa ei löydy kalustoa tai osaamista, kannattaa harkita ammattilaisen palkkaamista. Jos FPV-kopterin tarjoama kuva kiinnostaa, voi joutua hieman kyselemään harrastajien seasta osaavaa lennättäjää.

Muista, että markkinointitarkoituksiin kuvattaessa on lennättäjällä oltava myös visuaalista silmää ja kuvaus tulee suunnitella huolella, jotta saadaan haluttu lopputulos.

Laadukas drone-kuvaus onnistuu harjoittelemalla

Mikään ei estä opettelemasta drone-kuvausta itse, sillä se on hauska harrastus. Bonuksena omia kerrytettyjä taitoja voi hyödyntää vaikkapa oman firman markkinointitarkoituksiin. Mutta jos vauhdikasta videomateriaalia tulisi saada jo seuraavaan kampanjaan, on hyvä palkata hommaan ammattilainen ja itse rauhassa ensin opetella perusteet. Tämän jälkeen laadukas videotuotanto dronella onnistuu kätevästi in-housena.

Kirjoittaja on neljä vuotta FPV-droneja harrastanut, alan kilpailuissakin pyörähtänyt lennättäjä ja toimii OSG Agencyn graafisena suunnittelijana.

Samu Jaakola

Samu Jaakola
Graphic Designer