Miten olla parempi työkaveri?

Miten olla parempi työkaveri?

Nyt kun vuosi on vaihtunut ja uuden vuoden lupauksiakin on mahdollisesti tehty, olet ehkä päättänyt panostaa siihen, miten olla esimerkiksi parempi puoliso tai ystävä. Erinomaisia tavoitteita kummatkin, eivätkä ne juuri eroa toisistaan. Yleensä olemme luonnollisesti hyviä ystäviä: kuuntelemme toisen huolia ja näkemyksiä, annamme tukea ja olemme kannustavia. Tämähän on kaikki ihan itsestään selvää – mutta onko näin myös työpaikalla? Miten voisi olla parempi työkaveri?

Olen itse hiljattain vaihtanut työpaikkaa ja sekin on herättänyt tähän kysymykseen. Kerroin ystävälleni, että uusi työpaikka on aivan ihana; kaikki auttavat toisiaan, ihmiset puhuvat toisilleen nätisti, kukaan ei korota ääntään. Tähän ystäväni totesi, että sehän on ihan normaalia. Ilmeisesti en ole tottunut ”ihan normaaliin” työelämässä, sillä vuosien aikana minulle ovat tulleet tutummaksi isot egot, itsekkyys, räyhääminen ja kuppikunnat. Ihmisiähän me kaikki olemme ja erilaiset paineet tuovat meissä esiin erilaisia, ei niin mairittelevia piirteitä. Itse olen aikoinaan ollut herkästi kyynelehtivä ja ottanut tylyt sanat todella raskaasti. Niistähän pitäisi sanoa suoraan, ettei tuo ollut mukavaa, eikä jäädä hautomaan asioita.

On helppo nähdä toisten puutteet, mutta miksi on joskus vaikeaa itse olla hyvä työkaveri? Työpaikalla on paljon erilaisia persoonia, ja joukkoon mahtuu sellaisiakin, joiden kanssa emme muuten olisi tekemisissä. Lisäksi työpaikalla saattaa olla erilaisia klikkejä, pomon suosikkeja ja juoruiluakin, jotka kiukuttavat arjessa. Myös meille kaikille tuttu kiire voi valitettavasti välillä aiheuttaa sitä, että työkaverin tai työyhteisön huomioiminen jää vähemmälle.

Olen päättänyt aloittaa uuden vuoden olemalla kiva, ystävällinen, kannustava, positiivista palautetta antava ja toivottavasti myös hauska paitsi työkaverina, myös puolisona ja äitinä. Tämähän kuulostaa paperilla hyvältä, mutta käytännössä vaikealta. Yritän ainakin pitää mielessä, että olen yhtä hyvä työkaveri kuin ystävä.

Toivon, että me kaikki voimme olla juuri sellaisia persoonia kuin olemme – ilokseni se toteutuu mielestäni hyvin OSG:llä!

Parempana työkaverina uuteen vuoteen – viisi helppoa vinkkiä!

Näillä vinkeillä voit helpottaa työkaverin arkea, olla itse parempi työkaveri ja ilahduttaa kiireen keskellä.

  • Pidä kiinni sovituista aikatauluista – älä anna työkaverin odottaa, vaan pidä häntä yhtä tärkeänä kuin asiakastakin.
  • Pyri vastaamaan työkaverin viesteihin ja kysymyksiin heti tai mahdollisimman pian; mikään ei vaikeuta työn etenemistä enemmän kuin epätietoisuus siitä, onko annettu idea tai ehdotettu korjaus hyväksytty.
  • Kiitos, ole hyvä ja anteeksi hivelevät myös työkaverin korvia.
  • Kysy välillä muitakin kuin työkuulumisia; vietämme työpaikalla ison osan ajastamme, joten miksi emme olisi kiinnostuneita ihmisistä, joiden kanssa jaamme aikaamme?
  • Yllätä työkaverit joskus vaikka pullakahveilla – pieni yhdessä vietetty tauko piristää kummasti!

Kirjoittaja on ihmisläheinen, empaattinen ja innostava tiimipelaaja, joka iloitsee yhteisistä onnistumisista ja toimii OSG:lla Account Managerina. 

Tarja Malka Account Manager OSG Agency Helsinki

Tarja Malka
Account Manager
tarja.malka@osg.fi
+358 50 040 7682
LinkedIn