Keskiviikkona, 18.12.2019

Q5 – loppuvuoden paras leikkipaikka Facebook-mainostajalle

Viisi kvartaalia Facebook-mainonnassa

Mainostajan ja digimarkkinoijan vuosi jakautuu neljään kvartaaliin – aamen. Tutun ja turvallisen Q4:n varaan perustamme niin mainonnan suunnittelun, toteutuksen, seuraamisen kuin tulosten raportoinninkin, ja hyvinhän se on toiminut. Mutta mitä jos onkin olemassa Q5; viides kvartaali, jonka olemassaoloa et ole ehkä aiemmin tiedostanut?

Pääsimme mystisen Q5:n jäljille Facebookin yhteyshenkilömme avulla, joka kertoi meille seuraavaa. Viime vuosien aikana Facebookilla on huomattu mielenkiintoinen ilmiö: joulun ja uudenvuodenpäivän välissä Facebook-mainonnan CPM (cost per mille/tuhannen näyttökerran hinta) on tipahtanut 20% verrattuna sesongin huippukohtaan. Käytännössä tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että tuona aikana mainostila on jopa viidenneksen edullisempaa. Tämä pieni, mutta yllättävänkin merkityksellinen aikaväli on Facebookilla ristitty Q5:si.

Harmaa alue hyötykäyttöön

Joulukauppa on mainostajalle vuoden isoimpia puristuksia – ja marras-joulukuu vuoden kalleimpia kuukausia mainostaa. Loppuvuoden joulumyyntiä pönkittävät kampanjat ovat pyörineet täydellä teholla ja huipentuvat jouluun, jonka jälkeen voi hyvillä mielin hengähtää. Vai onko sittenkään näin?

Facebookin uudessa kvartaaliajattelussa Q5 on entinen ”harmaa alue” joulun ja uuden vuoden välissä, eikä sen potentiaalia ole aiemmin juurikaan tunnistettu – saati hyödynnetty. Ennen uuden, alkavan vuoden toimenpiteitä väliin on jäänyt tyhjää, toimetonta tilaa, vaikka useimmilla kuluttajilla on nimenomaan joulun välipäivinä aikaa ja kiinnostusta nettiselailuun.

Toimettomuuden sijaan tuo väliaika kannattaa Facebookin havaintojen mukaan valjastaa myyntikäyttöön. Q5:n erinomaista potentiaalia selittävät vähempi kilpailu sekä toisaalta sosiaalisen median käytön lisääntyminen loma-aikana – jokseenkin harvinainen tilanne, joka mainostajan kannattaa hyödyntää.

Ota haltuun mainoskentän etulyöntiasema

Miten sitten hyötyä Q5:n tarjoamasta mahdollisuudesta? Esimerkiksi verkkokaupat voivat hyödyntää ajan välipäiväalennusten tulokselliseen mainostamiseen ja saada myynnin taas saman tien hyrräämään joulunpyhien jälkeen. Alempi CPM mahdollistaa mainosten paremman suoriutumisen ja parantaa koko kampanjan kustannustehokkuutta. Itse asiassa, Facebookin mukaan Q5 onkin yksi vuoden otollisimmista tilaisuuksista hyödyntää heidän alustaansa ja ottaa etumatkaa vuodelle 2020.

OSG Agency on datalähtöisyyden & luovuuden liittoon luottava mainostoimisto. Miten me voisimme auttaa sinun yritystäsi myynnissä tai markkinoinnissa? Kurkkaa töitämme  ja ota yhteyttä!

Takaisin blogiin