Tavoite edellä Black Fridayhin – viisi huomiota tuloksellisen digimarkkinoinnin suunnitteluun

Tavoite edellä Black Fridayhin – viisi huomiota tuloksellisen digimarkkinoinnin suunnitteluun

Black Friday on kasvanut Suomessakin vuosi vuodelta merkittävämmäksi kauppapäiväksi, jonka myynti vaikuttaa koko vuoden tulokseen. Digimarkkinoijan silmin kyseessä onkin mielenkiintoinen ilmiö, jota hyödyntäen yhden päivän aikana voidaan saavuttaa normaalisti kuukausitason budjetin mahdollistamia tuloksia.

Digital Marketing Managerimme Vesa Kajander vinkkaa, mihin asioihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota tuloksellista BF-markkinointia suunniteltaessa.  

1. Tavoite edellä. Digistrategian suunnittelua varten on hyvä olla asetettuna Black Fridaylle konkreettinen euromääräinen myyntitavoite – korkea, mutta realistinen. Kun päivälle asetetaan selkeä tavoite, mahdollistaa se suunnittelun tavoite edellä ja ratkaisut suhteutuvat tavoitteeseen.  Tavoite-ajattelu johtaa myös siihen, että yritys on valmis panostamaan markkinointiin isommin, jolloin pystyt paremmin mahdollistamaan tavoitteen toteutumisen. Tavoite ruokkii itse itseään. 

2. Kaikki muu on halpaa paitsi mainonta. Vaikka kaikki muu onkin Black Fridayna alennuksessa, on mainostilan hinta kilpailun myötä moninkertainen normaalin verrattuna. Kun kaikki tapahtuu yhtenä ylikilpailtuna ajankohtana, pitää jo hyvissä ajoin kartoittaa niitä tapoja, joilla potentiaalinen kohdeyleisö tavoitetaan varmasti ja tehokkaasti Black Fridayn aikana.

3. Kerää ja segmentoi yleisöt etukäteen
Uuden kohderyhmän kerääminen BF:n aikana ei ole kustannustehokasta; kannattaa siis kerätä yleisöä eri segmentteihin jo aiemmin. Tätä varten voi luoda muita kampanjoita, joilla herättää tuotteesta x kiinnostuneet, tai viestiä tulevasta BF:stä ilman, että muutkin kuin potentiaaliset BF-asiakkaat siirtävät ostoksena tuohon päivään. Tästä päästäänkin Black Friday -suunnittelussa jo digimarkkinoinnin suunnittelua edeltävään vaiheeseen: valitse tuotteet / paketoi palvelukokonaisuudet niin, etteivät ne suoraan syö muun vuoden myyntiä.

4. Keksi pyörä uudelleen jonain toisena päivänä
Vaikka suuret budjetit mahdollistaisivat vaikka mitä, on asiakkaalle kuitenkin tärkeämpää saada myyntiä kuin raportti siitä, miten kanava a toimi kanava b:hen verrattuna. Hyödynnä suunnitelmassa onnistumiset ja lainalaisuudet aiemmista Black Friday -kampanjoista tai muista isoista kampanjoista. Kehittämällä Black Fridaylle tehokkaasti toimivan kampanjakonseptin on teoriassa mahdollista mediabudjettia ja tavoittavuuksia skaalaamalla saada tarkkakin ennuste tulevan päivän myynnistä. Näin on helpompi jatkossa reagoida vuosi vuodelta kasvaviin tavoitteisiin.

5. Analysoi, Optimoi & Reagoi reaaliajassa
Potentiaalisten myyntimäärien ollessa Black Fridayna jopa satakertaisia normaaliin päivämyyntiin verrattuna, on tuona päivänä syytä hyödyntää kaikki toimivat keinot ja ottaa myynti sieltä, mistä se osoittautuu tulevaksi. Optimointia ei voi esimerkiksi tehdä seuraavana maanantaina, vaan se vaatii reaaliaikaista myyntilukujen seurantaa niin sivuston, mainonnan järjestelmien, analytiikan kuin asiakkaalta saatavien myyntilukujenkin osalta. Black Friday -kampanjoissa kannattaakin toimia tiiviissä vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Näin saadaan tarkat, reaaliaikaiset statsit myynneistä ja läpi voidaan käydä myös tulosten pohjalta syntyviä strategisia ratkaisuja.

 

Kirjoittaja on OSG Agencyn digimarkkinoinnin ja analytiikan asiantuntija sekä Black Friday -myyntitavoitteiden moninkertainen saavuttaja.

Vesa Kajander
Digital Marketing Manager, OSG Agency
LinkedIn