Työhyvinvointi – trenditeko vai tuloksellisuuden maksimointi?

Työhyvinvointi – trenditeko vai tuloksellisuuden maksimointi?

Näin aikuisiällä hyvän ystäväporukan keskinäisen illanvieton sopiminen ei suinkaan ole helppoa. Yksi on matkalla, toinen kiinni lasten harrastuksissa, kolmannen huonoksi tuuriksi koituu ykskaks yllättävä flunssakuume. Kun loppujen lopuksi aikataulut saadaan sovitettua yhteen ja on aika istahtaa yhteisen pöydän ääreen, keskustelu ajautuu helposti tiettyyn aihealueeseen. Kysymyksen esittää itse tai kysymys esitetään itselle. Mikä on muuten tilanteesi työrintamalla, vieläkö viihdyt työssäsi?

Työhyvinvointi on aihe, joka puhuttaa, ja täysin syystä. Liian suuri työmäärä, jatkuva kiire ja mielekkäiden työtehtävien hiipuminen johtavat salakavalasti motivaatiopulan syntymiseen. Kun soppaan lisätään vielä ripaus hitusen epäselvää työnjakoa ja hämmennetään nopeasti muuttuvalla briiffillä, on pöytä katettu noidankehälle. Uutta ei suinkaan markkinoinnin ammattilaiselle kiireessä ja paineen alaisena työskenteleminen ole. Sitäkin kaivatumpia ovat kuitenkin ne tavat, joilla keskitytään tuloksellisen työnteon tukemiseen ja karsittavissa olevien muuttujien kampittamiseen.

Yksi tämän syksyn tärkeimmistä kehityskohdista myös meillä OSG Agencyllä on henkilöstön työhyvinvointiin keskittyminen. Ja vaikka sanonnan mukaan ei myyntimiehen puheisiin ole luottamista, on meillä edetty sanoista tekoihin. Osa-aikaisesti kanssamme työhyvinvointia edistämään palkatun HR-konsultin, Minna Gentzin, avulla olemme lähteneet selkiyttämään työntekijöidemme vastuualueita ja kirkastamaan yhteisiä toimintamalleja. Tavoitteena on muodostaa rehellinen kokonaiskuva tämän hetken kehitystarpeista ja rakentaa niiden pohjalta parhaimmat toimintamallit jouhevan työnteon tukemiseen.

Nappaa talteen Minnan vinkit työhyvinvoinnin kehittämiseen (talossa kuin talossa):

1. Johtajien arvot vaikuttavat suuresti yrityksen kulttuuriin ja tehtyihin valintoihin. Mitä teillä arvostetaan ja mitä ei? Miten nämä näkyvät henkilöstölle?

2. Muista, että henkilöstön kokemus koostuu useista ”eri maailmoista” – aina riippuen omasta roolista, työympäristöstä (tiimistä) ja arvoista.

3. Yhdessä onnistuminen ja yhteinen kyvykkyys on monen tekijän summa – rakenteet, toimintatavat, ihmisten osaaminen ja arvot vaikuttavat tähän.

4. Vaikka todellisuus on monimuotoinen, lähde liikenteeseen rohkeasti ihmisiä kuunnellen ja sen pohjalta ketterästi uudenlaisia asioita kokeillen. Tämä tuo energiaa ja valaa uskoa muutokseen!

5. Huomioi ihmisten erilaisuus. Yksi arvostaa järjestystä ja selkeyttä, toinen spontaania improvisointia, kolmas itsenäistä tekemistä ja neljäs tiivistä yhteisöllisyyttä. Mikä on se yhteinen liima, joka yhdistää kaikkia? Yhteiset arvot, toimintatavat ja tavoitteet – ja se, että kaikki kokevat saavansa arvostusta ja kiitosta omasta panoksestaan.

 

Tutustu datalähtöisyyteen luottavan luovan toimistomme palveluihin ja lue lisää työmme tuloksista!

Kirjoittaja työskentelee OSG Agencyllä Content Specialistina ja arvostaa kiireettömiä metsälenkkejä hektisen arjen vastapainona. Artikkeliin on haastateltu HR-konsultti Minna Gentziä. 

Enni Kankaanpää
Content Specialist, OSG Agency
LinkedIn