Uudet Googlen työkalut – joko tunnet nämä?
Vaikka kesä on meillä Suomessakin luontevaa aikaa lomailulle ja levolle, Google ei lepää koskaan. Kesän aikana Googlella ollaankin ahkeroitu, ja se on julkaissut hyvän joukon uusia ominaisuuksia ja työkaluja niin Adsiin, Shoppingiin kuin Analyticsiinkin.
Digital Marketing Specialist Traineemme Minna Mateer kokosi nämä uudet Googlen työkalut, päivitykset ja ominaisuudet tiiviiksi paketiksi, jotta lomilta paluu ja trendien kiriminen olisi digimarkkinoijalle mahdollisimman vaivatonta.
Alle on listattu ne uudet Googlen työkalut ja ominaisuudet, joita käymme läpi. Klikkaamalla aihealueen pääotsikon linkkiä, pääset helposti hyppäämään suoraan sinua kiinnostaviin päivityksiin – tai tietysti lukemaan ne kaikki.
Google Ads:
Location insertion – sijainnin lisäys
Countdown Customizer – tarjouksen voimassaolon lähtölaskenta
Image Extension – kuvalaajennus
Google Shopping:
Smart Shopping – Smart Shopping -asettelut
Display Look Update – display-ulkoasun päivitys
Google Analytics:
Predictive Audiences – ennakoivat yleisöt
Purchase Probability – ostotodennäköisyys
Churn Probability – churn-todennäköisyys
Google Ads
Google on lisännyt kaksi uutta ominaisuutta, joilla voit kohdentaa ja optimoida responsiivisia mainoksia vieläkin paremmin. Google on myös parantanut mainostekstin ehdotuksia ja suosituksia sekä julkaissut kampanjoiden välisen ominaisuusraportointityökalun. Lisäksi hakusanamainoksiiin on julkaistu Image Extensions Beta -versio, joka mahdollistaa kuvan liittämisen hakusanamainokseen. Syvennytään ensiksi kuitenkin responsiivisten mainoksien uusiin ominaisuuksiin.
1. Location insertion
Tämän uuden ominaisuuden avulla mainostaja voi lisätä responsiiviseen mainokseen placeholderin, joka kertoo Googlelle missä maassa, maakunnassa tai kaupungissa mainostekstiä tulisi näyttää.
Kun kirjoitat {LOCATION(City)} otsikon perään, voit valita missä haluat otsikon maantieteellisesti näkyvän. Jos esimerkiksi otsikossa mainitaan kaupungin tai maakunnan nimi, voidaan se näyttää vain niissä kaupungeissa missä se käy järkeen. Muista, että et voi näyttää mainoksia kampanjassa valitun alueen ulkopuolelle.
2. Countdown Customizer
Countdown-ajastusta eli ”lähtölaskentaa” käytetään useasti silloin, kun halutaan luoda kiireen tunne potentiaaliselle asiakkaalle. Nyt ajastuksen saa myös Google-mainoksiin näyttämään, milloin tarjous loppuu. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että mainostaja asettaa tarjoukselle lopetuspäivän ja Countdown Customizer näyttää jäljellä olevan ajan siitä, kun kohdehenkilö näkee kyseisen mainoksen.
Ajastinvaihtoehdot voi saada esille kirjoittamalla {COUNTDOWN(yyyy-MM-dd HH:mm:ss,daysBefore)}. Kun valikko aukeaa, voit valita tarkemmat asetukset, kuten milloin ajastin alkaa ja loppuu sekä aikavyöhykkeen.
Ajastus voidaan määritellä tietylle aikavyöhykkeelle (tilin aikavyöhyke) tai asettaa globaalille tasolle ilman, että ilmoitetaan tarkkaa aikavyöhykettä. Globaalissa tapauksessa tarjous loppuu jokaisella aikavyöhykkeellä heidän aikaansa esimerkiksi kello 12. Kun valitaan tilin aikavyöhyke, tarjous loppuu samaan aikaan myös muilla aikavyöhykkeillä. Esimerkiksi, jos tarjous loppuu Lontoon aikaan kello 12.00, niin Helsingissä se loppuu kello 14.00.
3. Image Extensions
Google on ennen lajitellut mainokset kahteen ryhmään: hakusanamainonta (teksti) ja shopping (kuva). Useat mainostajat haluaisivat käyttää tekstiä ja kuvaa yhdessä optimaalisen tuloksen saamiseksi.
Tänä kesänä julkaistu Image Extensions (betaversio) mahdollistaa tämän ja on saatavilla varta vasten hakusanamainoksille. Sen avulla mainostajat voivat joko valita tietyn kuvan tekstin rinnalle tai Google voi valita kuvan automaattisesti sivuiltasi käyttäen koneoppimista.
Jos tililläsi on mahdollisuus käyttää kuvalaajennuksia, näet laajennuksen kun menet laajennuksiin.
Google Shopping
Google julkaisi hiljattain uusia ominaisuuksia myös Shopping-mainoksille. Nämä päivitykset sisältävät muun muassa Shopping-laajennuksia, parannuksia Smart Shopping -kampanjoihin ja muutamia päivityksiä display-mainosten visuaalisiin ilmeisiin.
1. Smart Shopping -päivitys
Google julkaisi enemmän visuaalisia tapoja, joilla esitellä tuotteita tehokkaasti. Näillä uusilla Shopping-formaateilla mainostajat pystyvät erottumaan paremmin massasta. Uusiin ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi ominaisuuksien korostaminen laajennuksella, kuten esimerkiksi nopea tai ilmainen toimitus.
Myöhemmin tänä vuonna julkaistaan dynaamiset karusellit Shopping-tuotteille, joka auttaa käyttäjää selaamaan yrityksesi valikoimaa luontevasti hakukoneessa. Voit myös alkaa käyttää videomateriaalia Display-mainoksissa.
Uudet Shopping-päivitykset ovat saatavilla ainakin jo Pohjois-Amerikassa, mutta Eurooppaan päivitykset laskeutuvat asteittain.
2. Responsiiviset Display-mainokset
Heinäkuun puolessavälissä Google julkaisi uusia luovia asetteluja responsiivisille Display-mainoksille ja kuten voitte nähdä, ilme on saanut inspiraationsa Shopping-mainoksista. Uusi ilme Display-mainoksissa tekee ostamisen ja sivulle siirtymisen vieläkin helpommaksi.
Uuden ilmeen avulla mainostaja pystyy esittämään mainoksia uusilla luovilla asetteluilla, jotka näyttävät paljon Shopping-mainoksilta. Uusia ominaisuuksia ovat automaattiset videomainokset, yrityksen nimen näkyminen logon yhteydessä, viimeisimpien tarjouksien painottaminen ja yhden tietyn tuotteen korostaminen.
Google Analytics
Google Analytics on ilmoittanut julkaisevansa uuden ennakoivan yleisön ominaisuuden, jolla mainostajat voivat ennakoida yleisönsä tekemisiä vieläkin paremmin.
1. Predictive Audiences
Predictive Audiences eli ennakoivat yleisöt ovat saatavilla betaversiona App + Web -omaaville tileille. Tämä siis tarkoittaa sitä, että ominaisuus ei ole normaalien Universal Analytics -käyttäjien käytössä. Ennakoivaan yleisöön kuuluu kaksi eri ominaisuutta, jotka ovat Purchase Probability sekä Churn Probability. Näissä molemmissa Google soveltaa koneoppimista, minkä avulla Analytics pystyy analysoimaan tietoja ja ennakoimaan ihmisten mahdollisia tulevia toimia.
2. Purchase Probability
Ennustaa, millä todennäköisyydellä henkilö joka on vieraillut sivustollasi tai sovelluksessasi konvertoituu tai ostaa seuraavan seitsemän päivän aikana.
3. Churn Probability
Ennustaa, millä todennäköisyydellä äskettäin aktiiviset käyttäjät lopettavat sivustollasi tai sovelluksessasi käymisen seuraavan seitsemän päivän aikana.
Näillä ominaisuuksilla voit keskittyä tavoittamaan niitä henkilöitä, jotka todennäköisemmin ovat ostamassa. Jos Analyticsin uudet App + Web -toiminnot kiinnostavat, on Google julkaissut ohjeet miten päivittää ja ottaa käyttöön App + Web -ominaisuudet olettaen, että sinulla on jo Universal Analytics käytössä.
Kirjoittaja on kansainvälisen markkinoinnin osaamisella höystetty Digital Marketing Specialist Trainee, jolla on kokemusta markkinointitoimistotyöstä niin ulkomailta kuin nyt OSG:ltäkin. OSG Agency on monipuolisesti palveleva mainostoimisto Helsingissä ja Turussa. Olipa kyseessä siis uusi brändi-ilme, markkinointikampanja tai vaikkapa juuri Googlen työkalut ja niiden tehokas hyödyntäminen, ota meihin yhteyttä niin katsotaan, miten voisimme olla sinulle ja yrityksellesi parhaiten avuksi.
Artikkelin pääkuva Annina Vaahersalo, muut kuvat Google.
Artikkelin teossa käytetyt lähteet: Search Engine Land & Google
Google Ads
https://www.searchenginejournal.com/google-adds-new-features-to-responsive-search-ads/374541/#close
Google Shopping
https://www.searchenginejournal.com/google-adds-increased-visual-options-for-shoppers-and-brands/374960/
https://www.blog.google/products/ads-commerce/driving-online-sales/
Google Analytics
https://www.searchenginejournal.com/google-analytics-adds-predictive-features-for-advertisers/374364/
https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/new-predictive-capabilities-google-analytics/
https://support.google.com/analytics/answer/9164320?hl=en&ref_topic=9143232#72420