Perjantaina, 14.5.2021

Case: Acetium® auttaa stumppaamaan tupakan – lopullisesti

Nikotiiniton Suomi_Acetium_OSG Agency

OSG Agencyn käsialaa oleva Nikotiiniton Suomi -mainoskonsepti viestii jatkuvan tupakoinnin juurisyystä, johon suomalaisinnovaatio Acetium® tarjoaa ratkaisun.

Acetium®-imeskelytabletti on suomalainen innovaatio, joka on kehitetty tupakoinnin lopettamiseen. Acetiumin tehokkuus perustuu luonnolliseen aminohappoon L-kysteiiniin, joka sitoo syöpävaarallista asetaldehydiä tupakan savusta ja heikentää tupakointikokemuksen mielihyvää. Tuote ei sisällä nikotiinia tai muita riippuvuuksia ylläpitäviä ainesosia.

Saimme tehtäväksemme suunnitella Acetiumin mainonnallisen strategian, konseptin, digikanavastrategian ja myös toteuttaa itse kampanjan. Lähdimme purkamaan briiffiä tutustumalla tuoteinnovaatioon, tupakoitsijoiden kohderyhmään, heidän keskeisiin haasteisiinsa ja tupakoinnin lopettamiseen tarkoitettujen tuotteiden kilpailutilanteeseen.

Kilpailua riippuvuuden kustannuksella

Kilpailijoihin verrattuna Acetium® on ainoa kotimainen, nikotiiniton valmiste. Tupakoinnin lopettamiseen tarkoitettuja tuotteita on markkinoilla useita, ja kilpailevat tuotteet mainostavat voimakkaasti sekä massamediassa että digitaalisissa kanavissa ratsastaen aggressiivisesti myös muiden tupakoinnin lopettamiseen tarkoitettujen tuotteiden mainonnalla. Nikotiinittomuus on kuitenkin Acetiumin ainutlaatuinen ominaisuus, jolla kilpailijat eivät voi ratsastaa.

Luotimme siihen, että tupakoinnin lopettamista suunnitteleva ei tarvitse lisäinformaatiota tai koulutusta tupakoinnin vaaroista. Sen sijaan mainonnan kokonaisstrategia ja kattokonsepti pohjautuvat Acetiumin erottaviin tekijöihin – nikotiiniton, kotimainen innovaatio – ja siihen faktaan, että nikotiini on myrkky, johon kehittyy kemiallinen riippuvuus; tämän on tunnistettu olevan tottumustakin vahvempi syy tupakointiin.

Nikotiini on myrkky, joka koukuttaa meillä ja muualla

Viestinnällistä vääntövoimaa saadaan uudesta tupakkalaista, jonka tavoite on riippuvuutta aiheuttavien tupakkatuotteiden ja muiden nikotiinipitoisten tuotteiden käytön loppuminen vuoteen 2030 mennessä. Acetium® on mukana tavoitteessa: ”Toteutetaan yhdessä nikotiiniton Suomi”. Mainonnan yhteisöllisenä kulmana on kannustaa kaikki tupakoitsijat muuttamaan maailmaa itselleen ja lähimmäisilleen nikotiinittomaksi.

Mainonnalla on tarkoitus saada tupakoinnin lopettamista suunnitteleva huomaamaan, että nikotiiniriippuvuus on suurin syy jatkuvaan tupakointiin ja siihen, miksi tupakoinnin lopettaminen on niin vaikeaa. Acetiumin call-to-action kuuluukin ”Vapaudu koukusta – lopeta tupakointi myrkyttömästi”.

Viestin ympärille rakennettiin itsevarma ja erottuva kuvitusmaailma: se pohjaa klassiseen piirrettyyn julistetyyliin ja päämäärätietoisiin henkilöhahmoihin, jotka johdattavat kaikki tupakoitsijat kohti nikotiinitonta elämää ja terveellistä tulevaisuutta. Koska suomalaisinnovaatio on jo tarjolla muissakin maissa, pääviesti ja uusi kampanjailme päivitetään maakohtaisesti kampanjan edetessä maailmalle.

Testattuja tuloksia

Acetium® tarjoaa vaihtoehdon nikotiinia sisältäville ja keskeistä riippuvuutta pitkittäville tupakkakorviketuotteille. Acetium®-imeskelytabletin teho on testattu käyttäjätutkimuksissa: Acetiumia käyttäneiden henkilöiden tupakoinnin lopettamisen todennäköisyys kasvoi 1,5-kertaiseksi verrattuna lumeryhmäläisiin. Yli 45 % tupakoitsijoista pystyi lopettamaan tupakoinnin, kun he olivat käyttäneet Acetium®-imeskelytablettia oikeaoppisesti kolmen kuukauden ajan.

Kampanja käynnistyi toukokuun 2021 alussa.

Lisätietoa tuotteesta laskeutumissivulla: https://www.acetium.com/fi/tupakoinnin-lopetus/etusivu/

Kiitokset asiakkaalle kiinnostavasta haasteesta. Yhdessä kohti nikotiinitonta Suomea!

Kirjoittajat ovat OSG Agencyn suunnittelupari. Nikotiiniton Suomi -konseptia ja -kampanjaa ovat olleet rakentamassa myös Digital Director Teemu Väliheikki, Digital Marketing Specialist Viktor Lehtinen, graafinen suunnittelija Olli Hakkarainen, Web Developer Arttu Seppä-Lassila sekä asiakkuusjohtaja Matti Rautiainen ja asiakkuuspäällikkö Tarja Silde.

Virve Passi

Planner/Copywriter

LinkedIn

Mika Reinikainen

Creative/AD

LinkedIn
Takaisin blogiin