Case Moovy: Helpolla Moovylla parkkiin Helsingissä
Tamperelaisen Finnparkin täysin suomalaisin asiantuntijavoimin kehittämä Moovy-pysäköintisovellus tuotiin markkinoille maaliskuussa 2018 ja se on ollut käytössä jo ympäri maata. Sovellus on osa isompaa pysäköintipalvelukokonaisuutta, johon kuuluu muun muassa pysäköintihalleja ja yrityspysäköintipalveluita.
Helsinkiläisille Moovy on tullut aiemmin tutuksi muun muassa Triplan parkkihallissa. Lokakuussa 2020 Moovy teki uuden ison aluevaltauksen pääkaupungissa: se tuli autoilijoiden käyttöön keskustan ja kantakaupungin kadunvarsipysäköintiin. Kilpailuetuna Moovyssa on selkeä ja ennakoitava palveluhinnoittelu: ei juoksevia kuluja, eikä maksuja silloin, kun sovellus ei ole käytössä.
Katupysäköinnin lanseerausta varten Moovy-palvelun markkinointipäällikkö Satu Uotila tiimeineen tilasi OSG Agencyltä sekä mainonnan konseptin että digimarkkinointistrategian.
Parkkiruudusta sarjakuvaruutuun
Alusta alkaen oli selvää, että lähdemme kovasti kilpaillulle markkinalle, joten oli tärkeää, että Moovy tuntuu läheisemmältä kuin vain pysäköintisovellukselta. Markkinoinnin mielikuvallisena tavoitteena oli viestiä sovelluksen keskeistä käyttötarkoitusta ja kuluttajalähtöistä helppoutta.
Parkkiruudun ja sarjakuvaruudun analogia toimi lähtökohtana sarjakuvamaiselle, liikkumisen helppoutta kuvaavalle luovalle konseptille ”Helppo Moovy”, jonka oivalluksiin Uotila oli tyytyväinen:
”OSG valikoitui kumppaniksemme digitaalisen osaamisensa ansiosta, mutta onnistunut luova konsepti viimeistelee kokonaisuuden. OSG:n porukka oivalsi hyvin, mistä Moovyssa on kysymys ja osasi kiteyttää sen konseptiin, joka tuo esiin, että Moovy on osa ihmisten arkea ja sen tehtävä on helpottaa sujuvaa liikkumista.”
Minisarjakuvilla kuvataan pysäköinnin merkitystä osana työpäivän ja vapaa-ajan käänteitä. Selkeä visuaalinen konsepti toimii sekä kuvana että animaationa ja on hyödynnettävissä kaikenkokoisissa digitaalisissa mainospaikoissa kanavasta toiseen. Ketterästi laajennettava konsepti sopii Moovy-lanseerauksiin myös muissa kaupungeissa ja niiden pysäköintipaikoissa.
Hintaa alas, huomiota ylös
Sovelluslatausmainonta on Moovyn markkinoinnissa keskeinen asiakashankinnan kanava, joten markkinoinnin taktisena tavoitteena oli luonnollisesti kasvattaa sovelluksen latausmääriä.
Latausmäärien kasvattamiseksi Moovy-sovellus tuli saada mahdollisimman monen helsinkiläisen tietoisuuteen takuuvarmasti ja kustannustehokkaasti.Uusien alueiden digistrategian suunnittelussa tutkittiin alueellinen kilpailu pysäköintisovellusten ja kilpailevien brändien keskuudessa. Oikea resepti digitaalisissa ympäristöissä lanseeraamiseen löytyi kattavien taustatutkimusten avulla, joissa hyödynnettiin muun muassa Googlen avainsana- ja trendidataa sekä jo olemassa olevaa web-analytiikkaa ja sovellusdataa kolmen vuoden ajalta.
Ennen varsinaista lanseerausta ajoimme kaksi kuukautta testimainontaa, jotta pystyimme todentamaan, miten mainonta konvertoituu sovelluksen latauskaupoissa Google Playssa ja App Storessa ja mitkä kanavat toimivat parhaiten suuren yleisön – ja etenkin ideaalin yleisön – saavuttamisessa.
Onnistuimme jo testijakson optimoinneilla laskemaan sovelluksen yksittäistä latauskustannusta noin 80 % ostetussa mediassa, mikä vahvisti laatimamme strategian jalkautuksen oikeaksi valinnaksi. Lanseerausvaihteessa mainonnan skaalautuminen oli erittäin onnistunut ja sovellus saatiin jo alussa voimakkaasti pääkaupunkiseutulaisten ratinkääntäjien keskuuteen.
Tutustu palveluun: https://moovy.fi
Pst! Moovylle on myönnetty Avainlippu-merkki osoituksena suomalaisesta työstä.
Moovy-tiimiin kirjoittajien kanssa kuuluvat myös AD Mika Reinikainen ja graafinen suunnittelija Olli Hakkarainen.
Takaisin blogiin