Keskiviikkona, 10.5.2023

Case GlobalConnect: Uusille markkinoille onnistuneen pilottikampanjan avulla

GlobalConnect pääkuva

Vuoden 2021 lopulla aloimme GlobalConnectin kanssa suunnitella heidän valokuitupalveluidensa rantauttamista Suomeen. Viime vuonna saimme räjähtävän lähdön Suomen kuitu kotiin -valokuitumarkkinoille, kun onnistuneesti autoimme GlobalConnectia pilottihankkeessaan vakuuttamaan tuhannet suomalaiset kotitaloudet GlobalConnectin valokuituyhteyden hyödyistä.

Strategisen myynnin & digimarkkinoinnin yhteistyön tuloksena saimme herätettyä omatkotitaloasujien kiinnostuksen ja Googlen hakumäärät heidän bränditermeilleen nousivat vuoden 2022 aikana uskomattomat 15 900 %.  Tänä vuonna GlobalConnect painaa reilusti kaasua ja tavoittena on tarjota nopeampaa, vakaampaa ja parempaa nettiyhteyttä jopa 30 000 asiakkaalle Suomessa.

Mikä GlobalConnect?

GlobalConnect on yksi Pohjois-Euroopan johtavista teknologian ja tietoliikenteen tarjoajista. Se yhdistää jo yli 725 000 kotitaloutta ja 30 000 yritystä laajalla kuituverkollaan, joka kattaa yli 155 000 km koko Pohjois-Euroopassa. OSG:llä on ollut mahdollisuus olla mukana kehittämässä ja toteuttamassa mainonnan strategioita, joilla valokuitu on viety suomalaisiin kotitalouksiin. 

Vuodenvaihteessa GlobalConnect yhdisti strategisesti kaikki alabrändinsä yhden nimen alle. Suomessakin 1.1.2023 GlobalConnectin kuluttajapuoli, joka oli aikaisemmin tunnettu Onefiberina, muutti virallisesti nimensä GlobalConnectiksi.

Suomessa GlobalConnect-nimi ei ole täysin uusi, vaan he ovat toimineet GlobalConnect-nimellä muilla sektoreilla (Carrier- ja yrityssektorit) Suomessa jo vuodesta 2006.

Otollinen aika pilottihankkeelle

Suomessa kiinnostus valokuituun on huipussaan. Etenkin koronapandemian aikana lisääntynyt etätyöskentely ja entistä korkeammat vaatimukset kodin nopeasta ja pätkimättömästä netistä koko perheen tarpeisiin ovat lisänneet valokuidun kysyntää.

Koska GlobalConnect oli Suomessa vielä hieman tuntemattomampi tekijä ja uusi tulokas valokuitumarkkinoille, oli pilottihankkeessa kaksi tavoitetta: tunnettuuden kasvattaminen ja uusien valokuitusopimuksien solmiminen. Taktisilla ja kustannustehokkailla digistrategioilla saimme huikeita tuloksia jo pilottivaiheen aikana.

Hyvällä yhteistyöllämme GlobalConnectin porukan kanssa olemme pitäneet trendin nousujohteisena.

“Markkina, jolla GlobalConnect toimii, on tällä hetkellä kuumempi kuin koskaan. Se tarkoittaa, että meidän on usein reagoitava nopeasti ja tehtävä markkinointistrategisia päätöksiä lyhyellä varoitusajalla. OSG pystyy vastaamaan tähän tempoon, oli sitten kyse sisällöntuotannosta tai graafisesta toteutuksesta – vain muutaman mainitakseni. OSG:llä on taito ymmärtää kokonaisuutta, ja suunnitella meille toinen toistaan tehostavia kampanjoita myynnin ja brändin tunnettuuden tueksi.”

Crista Känsälä, Communications Manager B2C Finland

Entäs ne tulokset?

Valokuitusopimuksia on tähän artikkeliin mennessä solmittu jo tuhansien suomalaisten kotitalouksien kanssa. Tunnettuutta taas mittaamme verkkohakujen ja verkkosivuliikenteen mittareiden avulla.

Vuoden 2022 alusta asti olemme saaneet GlobalConnectin brändihaut huomattavaan nousuun ja olemme päässeet mukaan kilpailuun muiden suurten valokuitutarjoajien kanssa. Vuoden 2022 loppupuolella Google-hakuja bränditermille oli jo lähemmäs  2000 kuukaudessa. Lähtökohta kaikessa mainonnan ja analytiikan seurannassa oli nolla, koska GlobalConnect ei ollut aiemmin kampanjoinut Suomessa.

Googlen hakumäärät bränditermille vuoden 2022 aikana. YoY muutos: +15 900 %
SEOn puolella verkkosivuston orgaanisten hakujen käyrä ja hakumäärät ovat olleet jatkuvassa nousussa. 

Hyperlokaali strategia

Etkö tätä juttua aiemmin ollut vielä kuullut GlobalConnectista? Ei ihme, sillä strategian perustana on ollut tehokkuus. Mainostamme ja viestimme vain kotitalouksille, joilla on oikeasti mahdollisuus tilata valokuidun asennus. Mainonta tapahtuu hyperlokaalisti kohdentaen vain ja ainoastaan naapurustoihin, joihin valmistellaan jo rakennuspäätöstä. 

Digitaalisten mainosalustojen avulla voimme kohdentaa mainontaa hyvinkin rajatuille alueille ja puhua suoraan kotitalouksien päätöksentekijöille. Personoidut mainokset ovat osa onnistunutta kampanjointia ja asiakasviestintää.

Hyperlokaalit ja personoidut mainonnan keinot ovat tulevaisuudessakin olennainen osa mainonnan strategiaa ja ne ovat tuoneet tulosta kustannustehokkaasti.

Hyperlokaalin mainonnan aineistoja.

OSG mukana alusta asti

OSG Agency on tehnyt yhteistyötä GlobalConnectin kanssa jo muutaman vuoden B2B-puolella. Kun oli aika tuoda heidän kuluttajabrändinsä Suomen markkinoille, olimme valmiina auttamaan. 

Työt aloitettiin lähes nollasta. Suunnittelimme myynti- ja markkinointimateriaalit, digistrategian, analytiikan ja seurannan. Vuoden aikana olemmekin saaneet tehdä tiivistä yhteistyötä ja ystävystyä GlobalConnectin kansainvälisen porukan kanssa.

OSG:n päävastuut ovat olleet strategisessa digimainonnan suunnittelussa ja digimainonnassa, analytiikassa ja seurannassa sekä myös materiaalituotannossa. Yhteisellä tiimityöllä asiakaskommunikaatio, verkkonäkyvyys ja seuranta on saatettu sellaiselle tasolle kuin GlobalConnect olisi jo vanha tekijä Suomessa.

Esimerkkejä GlobalConnectin digimainoksista.

Tarina jatkuu

Kevään valokuitusesongin alkaessa GlobalConnectin menestystarina jatkuu – nyt jos koskaan onkin paras aika laittaa kodin yhteydet kuntoon. Lue GlobalConnectin oma tiedote pilottivaiheesta ja kasvusta Suomen markkinoilla täältä.

Mikäli teidänkin yrityksenne on lähdössä uusille markkinoille tai tarvitsette kotimaan mainontaa varten tehokkaan & toimivan sisältösuunnitelman ja digikampanjan, autamme mielellämme. Olemme toteuttaneet kansainvälisellä tasolla monia digitaalisia kampanjoita kuten Gold&Green & Visit Åland. Muihin töihimme voit tutustua täällä.

Minna Mateer

Digital Marketing Manager

040 018 3385

Digimainonnan velhomme Minna osaa saada pikselit tanssimaan ja klikkiprosentit laulamaan. Vaikka suurin osa asiakkuuksista on kotimaisia, ei Minnalta puutu kokemusta kansainvälisestä mainonnasta. 4 vuoden työkokemus Iso-Britanniasta on kehittänyt Minnalle taidon ymmärtää kansainvälisiäkin yrityksiä ja heidän mainonnan tarpeitaan. Vapaa-ajalla Minna nauttii ulkoilusta, matkustamisesta ja urheilusta. Kuten taustasta voi päätellä, Minna osaa puhua myös natiivia Yorkshireä. 

Kirjoittajan lisäksi asiakkuudessa ovat olleet mukana AD Olli Hakkarainen, Content Specialist Mirva Tapio, Planner/Copywriter Virve Passi sekä Digital Marketing Specialist Antti Voutilainen.

Takaisin blogiin