Keskiviikkona, 2.2.2022

Hyvät verkkosivut yritykselle? Huomioi nämä 5 perusasiaa

Hyvät verkkosivut yritykselle? Huomioi nämä 5 perusasiaa

Haluatko toteuttaa hyvät verkkosivut yritykselle? Listasimme avuksesi viisi meidän mielestämme tärkeintä perusasiaa, jotka linjaavat hyvän verkkosivuston ominaisuuksia.

Nettisivujen perusteella arvioidaan koko yritystäsi, ja kuten muussakin digimarkkinoinnissa, ensimmäiset sekunnit ovat tärkeimpiä. Miltä sivustosi näyttää? Miten se toimii? Miltä se kuulostaa? Nämä seikat ovat avaimia ensivaikutelmaan. Muista, että verkkosivustolla voit vakuuttaa positiivisesti – tai saada asiakkaan kääntymään kannoillaan saman tien.

1. Sujuvuus ja helppokäyttöisyys kulmakivinä

Ensisijaisen tärkeää on se, että yrityksen verkkosivut toimivat moitteettomasti. Saittisi tulee latautua nopeasti ja mukautua kaikkiin päätelaitteisiin – kaikkihan me tiedämme miten toimimme silloin, kun sivuston käyttö on tahmeaa. 

Sujuvuuteen liittyy myös tiedon löytyminen helposti ja nopeasti. Monesti unohtuvat niinkin yksinkertaiset asiat kuin yrityksen perustiedot tai selkeä ohjaus yhteydenottoon. Usein tällaiset tiedot voivat olla ensimmäisiä asioita, joita sivustolle tulija on etsimässä.

2. Tekniset ratkaisut – panosta ennemmin kuin pihistä

On olemassa lukuisia useita eri alustoja, julkaisujärjestelmiä ja ohjelmia, joilla yrityksen verkkosivut voi rakentaa. Kannattaa kuitenkin miettiä kaksi kertaa – tai vaikka kolmekin – mihin euronsa laittaa. Verkkosivut yritykselle päivässä -tyyppiset lupaukset voivat kuulostaa houkuttelevilta, mutta ongelmia alkaa syntyä, jos tarvitsee hiemankin räätälöidympää palvelua.

Jos ainoana tavoitteenasi on hankkia nettisivut, jolta löytyvät yrityksesi yhteystiedot, voi vähempikin panostus riittää. Jos kuitenkin haluat edustavan ja täydellisesti toimivan saitin, joka mahdollistaa erilaiset integroinnit, rajapinnat ja muut laajennukset ja erikoisominaisuudet, kannattaa ehdottomasti panostaa teknisiin ominaisuuksiin ja valita kehittyneemmät ratkaisut. 

Me olemme todenneet WordPressin soveltuvan kaikkein parhaiten asiakkaidemme tarpeisiin ja vaatimuksiin. Modulaarinen sisällönhallinta, helppokäyttöisyys ja alustan luotettavuus ovat WordPressin vahvuuksia. Julkaisujärjestelmän on joustettava ja mahdollistettava erilaisten ominaisuuksien mukaan tuominen helposti, kustannustehokkaasti ja turvallisesti, ja tähän WordPress on pystynyt kiitettävästi. 

Yksi tärkeimpiä asioita teknisten ratkaisujen valinnassa on sivuston päivitettävyyden huomioiminen. Jos saittisi rakentuu ns. valmispalikoista, joiden päivitys on kehittäjän vastuulla, voi uudehkonkin sivuston kanssa olla pian tilanteessa, jossa rahaa palaa toimimattomien ominaisuuksien vaihtamiseen. Kun taas saitin tekniikka ja kehitys ovat omissa käsissä, minimoidaan kolmansien osapuolien tuomat riskit – ja ylimääräiset kulut.

3. Selkeä rakenne on sivuston selkäranka

Yksi keskeisimpiä asioita verkkosivuston rakentamisessa on sen rakenteen suunnittelu. Rakenne on sivuston selkäranka: se määrittää, mitä asioita sivustolla kerrotaan, mistä ja miten ne löytyvät, kuinka ne linkittyvät toisiinsa sivustolla ja minkälaisilla ostopoluilla sivustokävijää kuljetetaan sivustolla eteenpäin. 

Sivujen lukumäärää olennaisempi asia on se, että asiat on järkevästi jaoteltu ja nimetty selkeästi. On paljon käyttäjäystävällisempää, että yrityksen palvelut on jaoteltu omille sivuilleen sen sijaan, että kaikki palvelut on ympätty yhdelle ja samalle sivulle. Näin käyttäjä löytää etsimänsä tiedon paremmin ja löytää nopeammin juuri sen aiheen pariin, mikä häntä kiinnostaa. 

Tämä kannattaa huomioida etenkin, jos mainostat palveluitasi Googlen verkostoissa tai tähtäät orgaaniseen hakukonelöydettävyyteen. Digimainonta suoriutuu paremmin, kun mainoksen laskeutumissivu vastaa mainostettavaa asiaa mahdollisimman hyvin. Omalla sivulla voit laatia sisällöt kertomaan kyseisestä palvelusta hyvinkin kattavasti, mikä taas parantaa mahdollisuuksia orgaaniseen hakukonelöydettävyyteen.

4. Brändin mukainen, visuaalisesti houkutteleva ulkoasu

Kun asiakas saapuu sivustollesi, on sen ulkoasu ensimmäisiä asioita, joita hän havannoi. Siksi tähän hetkeen kannattaa panostaa ja huolehtia, että sivustosi on paitsi teknisesti toimiva, myös visuaalisesti houkutteleva. Verkkosivustotiimistä onkin hyvä löytyä yhteistyötä ja ymmärrystä kumpaankin osa-alueeseen, jotta suunnittelu ja toteutus kulkevat käsi kädessä.

Koska verkkosivusto edustaa yritystäsi, on sen fiksua jatkaa brändinmukaista linjaa. Jos saitti halutaan rakentaa kovin erinäköiseksi brändin perusilmeestä, voi se olla asiakkaalle hämmentävää etenkin, jos hän saapuu sivustolle mainonnan kautta. Vahva, yhtenäinen brändikokemus läpi ostopolun vakuuttaa ja jää mieleen – viestien ja ilmeiden sillisalaatti ei niinkään. 

Toki esimerkiksi brändiuudistuksen ollessa tulossa voi yrityksen verkkosivusto olla ensimmäinen paikka, jossa uusi ilme lanseerataan. Tällöin on kuitenkin ketterästi saatava muu mainonta ja viestintä samalle viivalle.

5. Riittävä tekstisisältö

Verkkosivustotekemisessä kuvien ja videoiden dominanssi on ollut jo hetken aikaa pinnalla. On totta, että pitkien tekstikappaleiden sijaan ensikosketuksen wow-efekti tehdään sivuston visuaalisuudella. Se ei silti tarkoita, etteikö tekstisisältöä tarvittaisi lainkaan – tai että sillä ei voisi saada wow-efektiä aikaan.

Kuvat ja videot kertovat paljon, mutta eivät riittävästi. Siksi myös tekstisisällöllä on ehdottomasti paikkansa verkkosivustolla. Ydinasia on löytää tasapaino kuva- ja tekstiosioiden kanssa. 

Visuaalisuus on se, mikä herättää huomion ja kiinnostuksen, mutta tekstisisällöllä saadaan omin sanoin kerrottua yrityksestä juuri ne asiat, jotka halutaankin. Teksteillä saadaan tuotua yrityksen omaa ääntä esiin ja vakuutettua asiakas lopullisesti.

Verkkosivut yritykselle OSG:ltä – kysy lisää

Mikäli uudet verkkosivut yritykselle ovat ajankohtaiset, autamme mielellämme. Olemme toteuttaneet esimerkiksi seuraavat sivustot: moovy.fi, almaco.cc ja rajamaen.fi. Muihin töihimme voit tutustua Työt-sivulla. Monialaisen tiimimme ansiosta saat koko saitin avaimet käteen -ratkaisuna, aina teknisestä toteutuksesta tekstituotantoon asti. Kysy lisää verkkosivuprojektien asiantuntijoiltamme Marko Aarniolta tai Teemu Väliheikiltä!

Tutustu myös artikkeliimme Verkkosivujen uudistaminen – kolme kultaista sääntöä.

Marko Aarnio

Business Director, Websites & E-commerce, IR & Financial communications

040 558 9018

Teemu Väliheikki

Business Director, Digital Marketing & Analytics

050 590 3404
Takaisin blogiin