Perjantaina, 13.5.2022

Verkkosivujen uudistaminen – kolme kultaista sääntöä

Verkkosivujen uudistaminen kolme kultaista sääntöä artikkelin pääkuva

Mitä ajatuksia yrityksen verkkosivujen uudistaminen sinussa herättää? Jos ensireaktiosi on syvä huokaus, et ole yksin. Usein verkkosivustouudistus saattaa nimittäin yrityksen näkökulmasta tuntua pakolliselta pahalta – työläältä projektilta ja turhalta menoerältä, joka vie kohtuuttomasti aikaa ja rahaa. Sopiva kumppanikin pitäisi löytää! 

On totta, että verkkosivujen uudistaminen ei tapahdu käden käänteessä ja se vaatii tilaajalta kohtuullista panostusta. Turhaa se ei kuitenkaan missään tapauksessa ole, ja työvaiheen ja kulujen sijaan kannattaakin keskittyä lopputulokseen. Modernit, houkuttelevat nettisivut ovat panostus yrityksesi tai organisaatiosi menestykseen ja investointi, joka maksaa itsensä takuulla takaisin.

Uudet verkkosivut tuovat vetoapua bisnekseen

Hyvät verkkosivut ovat yritykselle bisneksen kannalta elintärkeät. Vaikka nettisivut eivät olisikaan suoraa myyntiä tuova verkkokauppa, on tärkeää ymmärtää, että ne toimivat yrityksen tai yhteisön käyntikorttina ja tuovat välillisesti myyntiä. Hyvät verkkosivut myyvät yritystäsi, ja sitä kautta yrityksesi tarjoamia tuotteita, palveluita tai ratkaisuja. Vanhentunut saitti antaa vanhentuneen kuvan myös yrityksestäsi.

Sama ajatus pätee myös voittoa tavoittelemattomiin tahoihin, kuten järjestöjen tai julkishallinnon sivustoihin – näissä erona vain se, että suoranaisen myynnin sijaan tavoitteena voi olla vaikkapa tiedon löytyminen ja jakaminen sekä asioinnin sujuvuus. Olivatpa organisaation tavoitteet sitten kaupallisia tai ei-kaupallisia, sivuston tulee palvella niitä mahdollisimman hyvin.

Täältä voit lukea tarkemmin siitä, minkälaiset ovat hyvät verkkosivut yritykselle.

Kun verkkosivujen uudistaminen on suunnitteilla, muista nämä

Miten verkkosivujen uudistaminen sujuisi mahdollisimman kivuttomasti? Tässä kolme kultaista sääntöä, joilla projektisi saa kokemuksemme perusteella parhaat mahdolliset lähtökohdat.

1. Kirkasta verkkosivuston tavoite – mitä haluat sillä saavuttaa?

Et varmaankaan pyörittäisi omaa yritystäsi ilman suunnitelmaa, strategiaa tai tavoitteita? Saman periaatteen tulisi päteä myös yrityksesi verkkosivustoon.

Useimmiten verkkosivuston avulla halutaan saada lisää kauppaa – joko suoraan tai välillisesti. Siksi sivuston on tuettava myynnillisyyttä ja oltava yksi markkinoinnin tukipilareista. Digimarkkinoinnissa tämä korostuu entisestään, ja saitti kannattaa virittää palvelemaan tarkasti myös myynnin tavoitteita. Erilaiset mittarit ja analytiikka auttavat hahmottamaan, täyttyvätkö tavoitteet – ja jos eivät, antavat ne myös osviittaa siitä, miten sivustoa tulisi parantaa.

Mitä tahansa tavoitteesi ovatkin, pidä ne mielessä ja huomioi ne sivuston suunnittelussa ja rakentamisessa joko yksin tai markkinointikumppanisi kanssa sparraillen.

2. Huolellinen suunnittelu kannattaa

Vaikka verkkosivustouudistus onkin nykyaikaa, pätee siihen erinomaisen osuvasti vanhan kansan sananlasku: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Hyvä ja huolellinen suunnittelu on keskeistä projektin sujuvuuden kannalta. Tärkeimpiä asioita, joita ennen uudistukseen ryhtymistä on mietittävä, ovat

  • sivuston rakenne
  • tekniset tarpeet
  • sivuston tekstisisällöt sekä
  • ulkoasu ja ilme.

Etenkin sivuston rakenne kannattaa jo alkuvaiheessa miettiä mahdollisimman valmiiksi, jotta sivuston ulkoasun ja tarvittavien sisältöjen suunnittelu sujuu jouhevasti. Suunnittelun voi tehdä itse tai ottaa markkinointikumppanin apuun jo alussa, jolloin asiantuntijan näkemyksen saa heti mukaan. Etenkin teknisissä tarpeissa asiantuntijan neuvot ja tietämys ovat tässä vaiheessa kullanarvoisia.

Myös projektinhallinta on osa suunnittelua. Parhaassa tapauksessa markkinointikumppanisi huolehtii projektin aikatauluttamisesta, välietapeista ja ylipäätään projektin vetämisestä kunnialla maaliin, aikataulussa ja budjetissa pysyen.

3. Älä unohda yhteydenpitoa ja kommunikointia

Liian usein saittiprojekteissa mennään metsään sen takia, että yhteydenpito ja kommunikointi ei ole sujunut tilaajan ja toteuttajan välillä. Yleisin ongelma on, että kommunikaatiota on liian vähän. Kun verkkosivujen uudistaminen tehdään ulkopuolisen kumppanin kanssa, aktiivisen kommunikoinnin merkitys korostuu. 

Kunnollinen aloituspalaveri, selkeä briiffi, välitsekkaukset ja jatkuva keskusteluyhteys tilaajan ja toimittajan välillä ovat hyväksi havaittuja keinoja varmistaa, että kaikki tietävät, missä mennään – ja mikä tärkeintä, työ etenee kitkattomasti.

Verkkosivu-uudistus kunnialla maaliin oikean kumppanin kanssa

Oikean kumppanin kanssa verkkosivujen uudistaminen ei ole hermoja raastava ikuisuusprojekti, vaan homma hoituu sujuvasti ja hallitusti. Olipa kyseessä saitin freesaus, kokonaisvaltainen uudistaminen tai kokonaan uusi sivusto, OSG:n monialaisesta tiimistä löytyvät juuri oikeat osaajat ja verkkosivujen uudistaminen hoituu avaimet käteen -palveluna. Tutustu muutamiin projekteihimme: heti.fi, eezy.fi ja sijoittajat.lamor.com. Muihin töihimme voit tutustua Työt-sivulla.

Jos saittiuudistus on ajankohtainen, kysy lisää verkkosivuprojektien asiantuntijoiltamme Business Director Marko Aarniolta tai Digital Director Teemu Väliheikiltä.

Marko Aarnio

Business Director, Websites & E-commerce, IR & Financial communications

040 558 9018

Teemu Väliheikki

Business Director, Digital Marketing & Analytics

050 590 3404
Takaisin blogiin