Perjantaina, 30.10.2020

Pitkä kuuma kesä Apetitin hernepelloilla

Apetitin mainosfilmin ensimmäinen kuvauspäivä

Saimme alkutalvesta 2020 Apetit Ruoka Oy:n Timo Partolalta tehtäväksi suunnitella Apetitin kotimaisuudesta kertovan brändifilmin sekä Apetitin uutuustuotteiden, wok-kasvispakasteiden, tuotefilmit. Tilaus oli toimistollemme kunniatehtävä, onhan OSG Agencyllä ollut ilo tehdä Apetitin kanssa yhteistyötä jo yli 20 vuotta.

Lähdimme purkamaan tehtävänantoa selvittämällä ensiksi, millaisia teemoja kuluttajat liittävät kotimaisuuteen. Tutkimukset vahvistivat omia ennakkokäsityksiämme siitä, että kotimaisuudessa kuluttajia kiinnostaa tietenkin kotimaiset toimijat ja paikallisuus, mutta kotimaisuuteen liitetään myös toiminnan vastuullisuus, tuoteturvallisuus ja työntekijöiden ja ympäristön hyvinvointi.

Suurten tunteiden tulkkina

Suunnittelumme lähti liikkeelle siitä, että kotimaisuuteen liittyvät suuret ja arvokkaat teemat ansaitsevat vahvasti tunteikkaan tarinan, jossa kunnia annetaan Apetitin sopimusviljelijälle ja hänen arjelleen sille tyypillisessä maisemassa, hyvinvoivalla suomalaisella pellolla. Tarinamme tavoitteena oli herättää kansallinen ylpeys ja yhteinen onnentunne sekä suomalaista ruokatuotantoa että maatamme – sen molemmissa merkityksissä – kohtaan. Viesti kiteytettynä kuuluukin ”rakkaudesta ruokaan ja tähän maahan”.

Apetitin mainosfilmin ensimmäinen kuvauspäivä

Filmiä suunnitellessamme emme vielä tienneet, että kevään 2020 koronapandemian synnyttämä huoli puhtaista ja turvallisista raaka-aineista mutta myös suomalaisen talouden pärjäämisestä saisi kaikki suomalaiset, meitä suunnittelijoita myöten, arvostamaan entistä enemmän suomalaista ruokatuotantoa.

Jotain uutta, jotain vanhaa…

Suunnittelun ohjenuorana oli luottaa tuttuun ja yhteisesti jaettuun kulttuuriperintöön ja kollektiivisesti tunnistettaviin muisti- ja mielikuviin, sillä maanviljelyllä on maassamme pitkät juuret. Päätimme jättää tarinastamme kaiken ylimääräisen kikkailun ja keskittyä siihen, missä muinoin olivat suo, kuokka ja Jussi, mutta mitä edustavat nyt hoidettu peltomaisema, nykyaikaiset traktorit ja puimurit – ja Sofia, uuden polven nuori viljelijä.

Kädenojennusta edeltäville sukupolville edustaa klassisen kotimaisuusteeman ohella myös suomalainen iskelmämusiikki, kaikenikäisille yhtä tuttu ja tunnistettava. Kappaleeksi valitsimme Veikko Samulin säveltämän ja Juha ”Watt” Vainion sanoittaman Mun sydämeni tänne jää -kappaleen vuodelta 1980. Kappaleessa on sellaisenaan osuva sanoitus ja pieni melankolisuus, joka sopii sekä Suomen lyhyeen kasvukauteen että suomalaiseen mielenmaisemaan. Totte Rautiainen sovitti kappaleesta tarinaamme sopivan, mutkattoman version.

Onnen pylpyröitä

Koronapandemia mutkisti, mutta ei hidastanut tai haitannut filmin toteutusta. Yhteistyökumppaniksemme saimme joustavan ja sydämellään projektiin paneutuvan Pablo Filmsin tiimin tuottaja Pekka Sauron johdolla. Tiimi oivalsi nopeasti, mistä Rakkaudesta ruokaan ja tähän maahan -tarinassa on kyse. Ohjaaja Mikko Huupponen kirjasi alkumetreilä treatmentiinsä – eli tuotantoyhtiön filmihahmotelmaan – tunnetilaksi ’onnen pylpyröiden’ herättelyn.

Apetit mainosfilmi toinen kuvauspäivä

Onnen pylpyröitä metsästettiinkin Satakunnassa Apetitin sopimusviljelijöiden pelloilla yhdessä Pablon porukan kanssa varhaisesta keväästä, herneiden viljelykaudesta, myöhäiseen kesään, satokauteen ja puintiin saakka.

Luonnon ehdoilla

Filmiä suunnitellessamme olimme kirjanneet, että kaikki filmissä nähtävä olisi niin autenttista kuin mahdollista työkaluja ja viljelyolosuhteita myöten. Jos sataisi, saisi sataa. Jos tuulisi ja myrskyäisi, ottaisimme senkin annettuna. Kuvaisimme viljelijän luonnon armoille, saappaat kurassa varsia myöten. Paikallisoppaanamme ja brändifilmin mallina toimi aito oikea Apetitin sopimusviljelijä Sofia, moderni vastineemme Väinö Linnan sitkeälle Jussille. Mutta kesällä 2020 täällä Pohjantähden alla ei saatu kuvattua sadetta ja myrskyä. Sen sijaan kuvauspäiviä hemmoteltiin huikaisevalla auringonpaisteella ja pökerryttävän upeilla auringonlaskuilla, jotka synnyttivät nekin sydänalaan monenmoisia onnen pylpyröitä.

Apetit mainosfilmi kolmas kuvauspäivä

Pitkä, kuuma kesä satakuntalaisilla pelloilla huipentui uskomattoman intensiiviseen sadonkorjuuyöhön länsisuomalaisten laakeiden peltojen yllä kaartuvan äärettömän suuren taivaan alla. Kyllä siinä helsinkiläiset mainosmiesnaiset tunsivat itsensä pieniksi – mutta samalla niin tarpeellisiksi. Oli suuri kunnia päästä tekemään yhteistä tarinaa Apetitin kaltaisen merkittävän ruokatalon ja ruokatuotannon alkupäästä vastaavien suomalaisten viljelijöiden kanssa.

Pellolta pannulle

Kun satokausi oli saatu pakettiin, myös me suunnittelijat ja Pablon porukka siirryimme seuraavaan vaiheeseen; valmistamaan itämaisia wok-herkkuja Apetitin uusista, sataprosenttisesti kotimaisista wok-pakasteista. Tuotefilmeissä näytetään, kuinka pussitetut ja pakastetut kesän maut muuttuvat käden käänteessä kuumalla pannulla herkullisiksi wok-annoksiksi. Annokset suunnitteli ja stailasi tinkimättömällä pieteetillä Alex Nurmi ja ruokakuvat kuvasi Kim Öhman. Heille – samoin kuin kaikille projektissa mukana olleille – lähetämme lämpimät kiitokset. On hienoa tehdä yhteistyötä ammateistaan ylpeiden ihmisten kanssa. Nimenomaan siitä on myös Apetitin brändifilmissä kyse. Jatketaan kaikki tahoillamme samaan malliin!

Kirjoittajat ovat OSG Agencyn suunnittelijapari. Blogissa mainitussa projektissa asiakkuusjohtajana toimi Matti Rautiainen ja asiakkuuspäällikkönä Tarja Silde.

Mika Reinikainen

Creative/AD

LinkedIn

Virve Passi

Planner/Copywriter

LinkedIn
Takaisin blogiin